Zomervakantie 2021, 24 juli tot 3 september. Deel 1.

Een flinke tijd geleden hebben we besloten om naar Zweden te gaan in juni en dan eind juli naar Frankrijk. Maar door corona was Zweden op dat moment niet echt mogelijk. Dus zijn we in Elsendorp gebleven. Maar Frankrijk was wel goed te doen. We wilden naar Aimée Porcher om daar het Eyburie dorpsfeest mee te maken én het 25 jarig bestaan van de camping. In onze afwezigheid wilden Sylvester, Marjolein, Sterre en Kyra graag in Elsendorp zijn. En natuurlijk wilden Hans en Loes dat ook. Dus afspraken gemaakt.

Zaterdag 24 juli. Gisteren en vandaag de camper ingericht en het huis schoongemaakt. Koffie gedronken bij Nico en Edith, die gaan morgen op vakantie. Er kwamen nog wat mensen langs om ons een fijne vakantie te wensen en ik bereid de maaltijd voor. Zo tegen 5 uur komt Sylvester op zijn motor en even later Marjolein en de twee meiden met de auto. Eerst koffie met taart want Sylvester is vandaag 42 geworden. Helaas regent het nu na vele dagen prachtig weer. Na het bagage uitruimen, piano spelen en bijpraten wordt begonnen aan het eten klaarmaken. Om kwart over 7 zitten we aan de Indische rijsttafel. Marjolein is inmiddels ook gewend en het eten is gezellig en blijkbaar lekker. Na het eten nog even koffie en dan gaan we naar de camper die buiten de slagboom staat. Makkelijker met de slagboomkaart. We worden uitgezwaaid (het regent niet meer) en rijden de 8 km. naar de eerste overnachtingsplaats Gemert. Daar nog een poosje lezen en even over 11 gaan we slapen.

Zondag na het ontbijt gaan we over de “kortste route” volgens het navigatiesysteem naar Martelange. Voorgaande jaren gingen we over de “snelste route”. Het was een mooie rit, leuke dorpen en mooie bergweggetjes. Ook iets heel lelijks: de schade van de regen en gezwollen rivieren in de omgeving van het Belgische Chaudfontaine. Echt heel veel schade. Indrukwekkend. Bangmakend. Onderweg, nog in Limburg natuurlijk eerst nog wat lekkers; koffie met een vlaai-punt. En in Martelange goedkoop getankt. Rond 4 uur waren we op de ons bekende camperplaats in Longwy, nog net in Frankrijk. Het was erg zonnig onderweg. Nog even Longwy inlopen. Maar toen begon het te regenen. En barretjes gesloten. Op één na, nog net op tijd binnen. Een koffie gedronken tot het weer, even later, droog was. Terug naar de camper. En de zon was ook weer terug. Zitten lezen, tv kijken, eten uit de voorraad, verslag gemaakt en uiteindelijk naar bed.

Maandag hebben we niet veel kilometers gemaakt. Voor het ontbijt heb ik vers brood gehaald bij de bakker. Coby stelt dit zeer op prijs. Onderweg koffie gedronken in een hypermarché. En daar boodschappen gedaan; o.a. kaas, rosette en paté. Natuurlijk ook vandaag niet de drukke snelwegen gevolgd maar de D-wegen. Zo kwamen we ook in Chalons en champagne waar bij de hypermarché van de Carrefour is. Ook hoogte-slagboom waardoor het moeilijk was om het parkeerterrein op te komen. En weg te komen. We waren daar ook nog eens voor niets want het restaurant aldaar was gesloten. En omdat het inmiddels al bijna half 2 was hebben we een stuk stokbrood genomen. Ook lekker. Slechts een 10-tal kilometer verder vonden we een mooie camperplaats in Pogny. Daar een wandelingetje gemaakt en bloemkool en saucisse de toulouse gekocht. En ’s avonds gegeten. Nog even staan praten met onze buren, een Vlaams gezinnetje.

Dinsdag. Ook vandaag was het een weinig wisselvallig weer. En ook vandaag rond lunchtijd geen restaurant of zo voor een schappelijk bedrag. Maar we hadden vandaag erg lekker stokbrood. Met een gebakken eitje en ham en zo. Rond half vijf stonden we op een ons bekende camperplaats in Bourges. Even rusten en dan de stad in. Koffie gedronken die al gezoet bleek helaas en toen een gezellige winkelstraat afgelopen. Terug naar de camper en tegen 7 naar een “foodtruck” om daar tikka massala te halen. Wel aardig maar wat flauw. Maar dat is vaker bij Indiaas eten. Terwijl in de kookprogramma’s het eten in India vaak behoorlijk pittig is. Zeker aangepast aan de Europese smaak. Na het eten lezen en verslag maken.

Woensdag heb ik, zoals gewoonlijk ’s morgens bij de bakker een croissant en een baguette gehaald voor het ontbijt en verder de dag. Na het ochtendritueel vertrokken we weer om half 10. Natuurlijk weer via binnendoor wegen. Maar niet de hele weg. In Chateauroux kozen we ervoor verder over de autoroute te gaan naar Uzerche. Coby reed. Even ten zuiden van Limoges hebben we nog een uitgebreide lunch genomen bij de Flunch; een paella en een steak haché. Een kaasplankje en ijsje en een stuk flan-taart. In Uzerche naar de camperplaats. Na even rusten een wandeling gemaakt naar en door de oude stad. Inderdaad oud. Erg oud, maar goed geconserveerd. Over het algemeen. De koffie daar was uitstekend. Weer bij de camper nog een poosje lezen en daarna een wandeling langs de rivier, de Vézère. Als maaltijd een stuk watermeloen en een broodje worst. Niet zo’n honger na de lunch. Doordat de camperplaats schaduwrijk is, hebben we geen tv ontvangst. Immers de hoge bomen zorgen voor de schaduw. Maar we hebben voldoende te lezen bij ons.

Donderdag zijn we na het ontbijt boodschappen gaan doen waarna we even na 11 uur op Aimée Porcher aankwamen. Met Hans en Mieke koffie gedronken en de camper op z’n plaats gezet, luifel uitgedraaid en zo. Nog even het nieuwe huis van Hans en Mieke bewonderd en toen weer bij de camper zitten lezen. Raar hoor, niet aan het werk te zijn. Om half zes nog gezamenlijk wat gedronken op het terras en dan weer naar onze camper. Om 8 uur de bestelde friet gehaald en met sla gegeten. Nog even buiten zitten en een praatje maken met onze buren. Dan, het wordt al donker, de camper in. De tv aan en verslag maken.

Vrijdag begon bewolkt maar in de loop van de dag liet de zon zich weer zien. We gingen kijken bij de Vézère die behoorlijk hoog stond. Het was er rustig, bijna geen andere gasten. Een paar kanoërs kwamen langs. We zijn bij de camper weer gaan lezen en ’s avonds hebben we op het terras pizza gegeten.

Zaterdag 31 juli, ook weer bewolkt. ’s Morgens naar het dorp gegaan. Daar was een vide grenier (rommelmarkt). Met de fiets. Maar dat viel niet mee. Want eigenlijk fietsen we bijna nooit dus onze fiets-spieren zijn niet zo erg sterkt. Op de markt kocht Coby een paar bollen katoen en hebben we koffie en croissant genomen. Als gewoonlijk op zo’n markt was er veel oude meuk. En dat hebben we gewoon daar gelaten. Op de fiets terug ging een stuk makkelijker. ’s Middags was het af en toe zonnig maar niet echt warm. Dus veel zitten lezen. Als avondeten een wokschotel met aardappel, bloemkool en merguez-worst.

Zondag zijn we naar de markt in Objat gegaan. Helaas is de banketbakker met vakantie. Maar de koffie was daar net zo lekker als voorheen. De markt was als voorheen gezellig maar mijn kaasboertje met erg lekkere geitenkaas was er niet. Wel de crêpe-bakker. Weer terug op de camping was het weer wisselvallig dus kleren uit – kleren aan. Maar ’s avonds bij de feest-barbecue was het niet warm genoeg om bloot te zijn. Maar het was wel erg lekker en gezellig. Lekkere salades, sauzen, saté, worstjes, gerookte zalm, langzaam gegaard buikspel, groentenspiezen etc. etc. Bovendien zaten we aan een heel gezellige tafel. Helaas moesten we om half 10 weg omdat moest worden opgeruimd / schoongemaakt om om half 11 naar het vuurwerk in Eyburie te gaan. Wij niet maar het AP-team wel. Wij gingen naar onze camper op plekje 3 om daar aan dit verslag te werken en televisie te kijken.

Maandag weer een wisselvallige dag dus soms zon, soms bewolking. Maar het was wel droog. ’s Morgens hebben we de buren op de koffie gehad en daarna hebben we een wandeling over het terrein gemaakt. We zouden ’s avonds met het vrijwilligersteam de restanten van de BBQ eten dus we waren op tijd aanwezig. Dus mochten we ook nog even helpen met de voorbereidingen zoals brood snijden en hamburgers bakken. Daarna de salades, gerookte zalm en brood en sauzen met als dessert gebakken banaan met suiker of chocolade door mij gebakken. Na het opruimen nog koffie gedronken met Hans en Mieke waarna we naar ons huisje gingen.

Dinsdag ook weer zeker geen mooie zonnige dag. Onze linkerburen zijn vandaag naar huis vertrokken. Morgen gaan de rechterburen ook. Links waren ze een flinke tijd bezig (geweest) om de vouwwagen in te pakken. Rechts, een camper, zal aanzienlijk sneller gaan. In de ochtend ben ik een heel klein beetje begonnen met de voorbereidingen voor de nasi goreng maaltijd voor het AP-team, in totaal 17 mensen, met ons erbij 19 dus. Na de lunch verder gegaan met snijden en verdere mis-en-place. Een goed half uur voor de geplande maaltijd de rijst opgezet die 11 minuten moet koken. Groenten en vlees, gekruid, staat klaar. Na een kwartier koken is de rijst nog niet klaar. Nog eens 15 minuten later is de rijst al dente maar we moeten  nu echt gaan eten in verband met de verdere planning. Een uur later eten nog de mensen die dienst hadden toen de rest van het team at. Mogelijk is deze rijst (andere dan ik gewend ben) moeilijker met grotere hoeveelheden. Maar iedereen vond het erg lekker. Het was erg gezellig de hele dag met alle jongelui van het team. Toen de gezamenlijke maaltijd voor de gasten begon zijn wij naar onze camper gegaan.

Woensdag heeft het veel geregend. Na het ochtendritueel, brood halen, ontbijten, douchen, opruimen hebben we voornamelijk gelezen. Nog even de website in de lucht gebracht maar in de regen buiten zijn is niet echt leuk, het was ook maar 16 graden. Na de lunch was het, ook volgens de voorspellingen, even droog. Dus tijd om naar buiten te gaan. Naar het dorp lopen, daar boodschappen doen bij Martine en dan wat drinken bij Michel en weer naar de camping. Voor de afwisseling begon het weer te regenen. Maar nog niet hard. Dus kwamen we na een goed uur niet helemaal doorweekt weer thuis. Weer lezen of borduren, eten uit onze diepvriesvoorraad en toen het weer even droog was op het terras koffie met taart. Gezellig maar slechts korte tijd droog. Dus de avond doorgebracht met lezen en tv kijken.

Donderdag was een wat betere dag, geen regen, vaak zon en regelmatig wolken. Alleen aan het begin van de avond een beetje regen. Voor ons was het een dag om er op uit te gaan. We reden een toeristische route. Dronken onderweg in Tulle een koffie en lunchten in het museum van oud president Jacques Chirac in Sarran. Een mooie route. Om half 5 waren we weer terug. De camper weer installeren en wat lezen. Het avondeten was een noodlesoep met stukbrood met brie en rosette. Om 9 uur hebben we van het hele team, op verzoek, foto’s gemaakt op het yoga platform.

Vrijdag was wederom een wisselvallige dag, veel bewolking en af en toe zon. Een dag om te lezen. Na de lunch nog een korte wandeling gemaakt in de zon en nog een poosje in de zon zitten lezen. Avondeten gemaakt op de cadac want er is al een gasfles leeg. Morgen een nieuwe halen, we moeten wel voldoende gas hebben als we over anderhalve week nog een poosje naar Spanje willen.

Zaterdag was qua weer een dag als gisteren. Maar we zijn naar de markt in Brive gegaan. Het duurde een poosje voordat we een parkeerplaats vonden en we dus koffie konden gaan drinken. Op de markt rondgelopen en wat etenswaren gekocht; kip, kaas en fruit. Daarna wat winkels bezocht voor inkopen en een gasfles gehaald. Op de camping gekomen bleek er toch wel een heel andere aansluiting op dus daar moeten we maandag achteraan. Maar we roken ook gas. Dus dat moet verder worden uitgezocht. Daar mee bezig geweest. Nog niet gevonden. De helft van de kip en gebakken aardappels opgewarmd met de cadac en op het terras koffie gedronken. Morgen verder met het gas onderzoek.

Zondag, rustdag. Alweer twee weken met vakantie. Het weer was ietsje beter dan voorheen. Dus iets meer zon en bijna geen regen. We stelden vast dat de geur niet van gas kon komen. De gasfles was dicht en alle gas uit de leidingen. Door het minder goede weer is alles in de camper een beetje klam geworden. Het wordt tijd dat het echt zonnig wordt dat alles kan drogen en luchten. Dan verdwijnt de vreemde geur wel. Ik heb het nieuwe behang in de badkamer gedeeltelijk losgehaald en opnieuw geplakt, dit keer zonder grote blazen maar verder waren we weinig productief. Wat geregeld voor het cadeau voor het 25 jarig bestaan van Aimée en een bespreking van het postenspel en de vouwactiviteit dan. Ook nog even kijken bij de motorcross, zo’n 100 meter verderop.

Maandag zijn we begonnen met boodschappen doen waarvan de belangrijkste de aansluiting van de Franse gasfles op de Nederlandse camper. Ook de was gedaan in een grote 18 kilo wasmachine en later droogmachine. Tijdens het wachten wat boodschappen gedaan en koffie gedronken. Met wat lekkers. Natuurlijk. Eenmaal terug de gasfles aangesloten waarbij hulp van onze buurjongen nodig was. Werkt en is gasdicht. Daarna het dak van de camper schoongemaakt en met was-shampoo behandeld. Het laatste stuk kip van de markt warm gemaakt. Ook de aardappelen. Was wel lekker maar net van de grill is nog beter. Het was, zeker in de middag, best een mooie dag.

Dinsdag was een zonnige dag. Gisteren kregen we de vraag of we overmorgen voor het team willen koken. Daar gingen we vandaag dus de boodschappen voor doen. En koffie drinken. Zonder extra’s. Daarna hebben we in de zon zitten lezen en heb ik de sloten van het bagageluik (de kelder) gerepareerd. Zat niet helemaal mee maar is uiteindelijk toch gelukt.

Woensdag feestdag. Camping Aimée Porcher bestaat 25 jaar. De feestdag werd begonnen met koffie met taart en de overhandiging van cadeau’s van alle vaste gasten. Waaronder een fotoboek, fotowand, banken, bomen en een cheque. In de lunchpauze deden Coby en ik de voorbereidingen van de avondmaaltijd voor het team van 20 mensen. Daarna was er een vossenjacht / postenspel waar wij een bootjes-vouw-post hadden. Was erg leuk en gezellig. Een 30 meter verder was een 3-mans orkest waar gasten mochten meespelen op pannen en deksels. Ze speelden erg goed. Na ca. 2½ uur werd het spel afgesloten met een drankje en stukken meloen. Dan is het tijd voor ons om de avondmaaltijd te maken, stoere chinese kool van 24-kitchen en vooraf meloen met jamon cerrano. En gaven wij aan Hans, Mieke, Milou en Tim ons cadeau, een taartenbakboek met stapsgewijze instructies en foto’s om nieuwe teamleden te leren taarten te bakken. Na het eten nog even boven zitten, even bijkomen. En dan weer naar het terras voor een drankje. We zaten bij een stel dat met de fiets door Frankrijk reed. Lijkt míj ook erg leuk. Maar Coby zit dat niet zo zitten. Een aantal gasten maakten muziek waaronder het eerder genoemde orkestje wat nu uit 5 personen bestond. Een gezellige, gevarieerde avond, afgesloten met vuurwerk.

Donderdag 12 augustus begon weer net als gisteren, lekker warm tot zelfs zo’n 30 graden. Voordat de zon op de achterkant van de camper stond heb ik die schoongemaakt. Maar natuurlijk hebben we ook zitten lezen. Na de lunch gingen we naar de rivier, Coby bleef op de kant. Leuk als kanoërs langskomen die heel erg niet naar de blote mensen kijken. Net toen we na een goed uur het genoeg gingen vinden begon het te regenen. Bij de camper hebben we, met regelmatig water op het luifeldak, lekker zitten lezen en een praatje gemaakt met onze nieuwe buren voor 1 nacht. Regelmatig kwam er de rest van de dag een buitje langs.

Vrijdag was een best mooie dag, in de ochtend aardig wat bewolking maar dat werd gedurende de dag steeds minder. Dat merkten we in Pompadour en onderweg. In deze stad bezochten we het kasteel en een springconcours. Ook keken we rond in de paardenstallen waar net een hoefsmid aan het werk was. We deden nog boodschappen voor de komende dagen en hadden een mooie rit naar de camping terug via Condat. Op de een poosje zitten lezen, een stukje camper schoongemaakt en op het terras pizza gegeten. Tijdens het voorseizoen is het toch veel gezelliger. ’s Avonds naar de tv gekeken, detective Vera.

Zaterdag was weer een warme dag. Voordat het erg warm werd heb ik de ingang-zijkant van de camper gepoetst en daarna de andere lange kant die in de schaduw is. Na de lunch zijn we weer naar de Vézère gegaan. Daar aan de rivieroever is voldoende schaduw, lekker koel. En daar is het ook gezelliger dan waar we met de camper staan. Het water was flink koel maar toch wel lekker. Na een uurtje of twee weer naar boven. Daar een poosje lezen en dat eten klaarmaken; snijbonen, karbonade en aardappel in roomsaus. Op het terras koffie met taart (appel-rozijnen en peer) genomen en gezellig zitten praten met  Friezen waar we al een paar keer eerder mee gesproken hebben.

Zondag was een lekkere dag, begon warm en werd in de loop van de dag wat minder zonnig. Alweer drie weken met vakantie.We hebben een tochtje gemaakt naar Objat, naar de markt daar. Nog steeds een prachtige rit ernaartoe. Bij de bakker brood en gebakjes gekocht en op de markt fruit ingeslagen. Natuurlijk ook koffie gedronken op ons bekende terras. Op de terugweg door Saint Ybard gekomen waar niet veel was te merken van hun feestweek. Rond 2 uur waren we terug op de camping. Een broodje gegeten en het laatste stuk camper gewassen. Met Hans en Mieke nog koffie / thee gedronken en om 7 uur de bestelde friet gehaald en gegeten met een salade erbij.

Maandag weer een minder warme dag met regelmatig een echt klein buitje. Ideaal om de luifel van de camper schoon te maken (Wim) of je te laten masseren (Coby). En om alvast een groot deel op te ruimen en op de vervoersplek te zetten zoals de fietsen. Het welkomstplantje in de algemene tuin gezet en een heel klein stukje gewandeld. Verder buiten gezeten en zitten praten met onze buren. Nog even van een afstandje kijken naar de kabouters die de kinderen enthousiast maakten. Eten klaarmaken en eten en dan de gebruikelijke avond-activiteiten.

Dinsdag, de dag dat we vertrekken naar het zuiden. De bedoeling is om via Andorra naar Spanje te gaan. Na het ontbijt, de laatste klusjes als toilet leegmaken, water bijvullen, oprijblokken reinigen en opbergen én afscheid nemen van het team, Hans, Mieke, Tim en Milou verlaten we camping Aimée Porcher. In Uzerche nog even koffie op ons “vaste” terras en dan beginnen we echt. Een stuk over de snelweg en veel over D-wegen. De lunch onderweg; gegrilde inktvis en steak hachée met een halve avocado met tonijnsalade als voorgerecht en île flottante en ijs als dessert. Rond alf zes stoppen we op de camperplaats van Venerque, een kleine 200 kilometer nog naar Andorra.

Het vervolg van het verslag komt op een nieuw blad: Vakantie 2021 deel 2. Klik daar op en lees verder.