Zomervakantie 2021, 24 juli tot 3 september. Deel 2.

Na een poos onderweg in  Frankrijk en bijna drie weken op Camping Aimée Porcher is het tijd om weer wat verder te reizen. Zuidwaarts.

Dinsdag 17 augustus, de dag dat we vertrekken naar het zuiden. De bedoeling is om via Andorra naar Spanje te gaan. Na het ontbijt, de laatste klusjes als toilet leegmaken, water bijvullen, oprijblokken reinigen en opbergen én afscheid nemen van het team, Hans, Mieke, Tim en Milou verlaten we camping Aimée Porcher. In Uzerche nog even koffie op ons “vaste” terras en dan beginnen we echt. Een stuk over de snelweg en veel over D-wegen. De lunch onderweg; gegrilde inktvis en steak hachée met een halve avocado met tonijnsalade als voorgerecht en île flottante en ijs als dessert. Rond half zes stoppen we op de camperplaats van Venerque, een kleine 200 kilometer nog naar Andorra. We maken nog een flinke wandeling om een bakker te vinden waar ik morgen brood kan halen. De eerste bakker is vanaf vandaag met vakantie. Ruim een kilometer verder is de bakker al een poosje met vakantie en een ander is op woensdag, morgen dus, altijd gesloten. We besluiten te dineren met een flinke kop zelfgemaakte kippensoep en het brood te bewaren voor morgenochtend. Het was een warme dag vandaag

Woensdag na het ontbijt met oud stokbrood op weg naar Andorra. Erg druk onderweg. Zeker in de hoofdstad van het landje. Na even zoeken een restaurantje gevonden waar we hebben gegeten; kip / varkenslapjes met friet en salade Daarna nog boodschappen gedaan waaronder een fles 43. De Spaanse douane-ambtenaar vond onze aankopen akkoord waarna we nog een paar kilometer reden naar de camperplaats van Le Seu d’Urgell. Een plekje gevonden, bijna helemaal in de schaduw, over een uur helemaal. En dat is maar goed ook want het is in de zon ruim dertig graden. Een wandelingetje gemaakt en wat gedronken op een ons bekend terras en onderweg terug stokbrood gekocht. Dat vanavond gegeten met brie en gerookte zalm.

Donderdag was gelukkig wat minder warm, het bleef (net) onder de 30 graden. We reden vandaag niet veel kilometers maar wel een flinkaantal uren. Namelijk door de Pyreneeën. En daar hebben ze wat (haarspeld)bochten en zo. En onze route ging niet echt over de snelweg. Maar was wel heel erg mooi. Onderweg natuurlijk koffie gedronken en in Olot als lunch wat tapa’s (patatas bravas, calamares romana en ansjovis met tomaat-brood). Na een poos later in Banyols weer koffie te hebben gedronken gingen we een stukje terug naar Besalú waar een mooie camperplaats is in een mooi oud stadje. Waar we natuurlijk een poosje rondgewandeld hebben en een sapje en carajillo (koffie-cognac) hebben gedronken.

Vrijdag legden we de laatste kilometers af naar Camping Relax Nat. In de stralende zon. Rond het middaguur zochten we daar een plekje voor de camper waarbij we trachtten rekening te houden met de zon aan het eind van de middag. Of eigenlijk rekening houden met schaduw. Want gaan slapen in een camper als een oven is niet plezierig. Na de camper geplaatst te hebben en een praatje te maken met de Nederlandse buurman en de Spaanse familie hebben we zitten lezen (in de schaduw), een wandelingetje gemaakt, het zwembad bezocht en in de jacuzzi gezeten. Ook een koffie gedronken op het terras. Het avondeten was een cassoulet (stoofpot) met bonen en confit de canard en groene salade. Ook nu weer een wandeling gemaakt. Het is nu, om negen uur, buiten lekker; 25 graden. Maar binnen bleef het tot een uur of 12 wel 27 – 28 graden.

Zaterdag was weer een warme dag. We gingen op de fiets naar Palafrugell, nog geen 10 km naar het centrum. Daar wat rondgewandeld door de straatjes en over de markt. Een paar keer wat gedronken op een terrasje. Nog groenten en worst gekocht voor het avondeten en weer terug naar de camping waar we om ca. half twee een broodje namen. Inmiddels hebben we de beslissing genomen om niet meer in het hoogseizoen naar het warme zuiden te gaan. Te warm en te druk. Zijn we zeker te oud voor. Nog even naar het zwembad gegaan en naar het terras. Ook de aanval van mieren afgeslagen met een wondermiddel, gekocht bij de receptie. Tegen 8 uur aten we pasta met gewokte groenten en stukjes chorizo. Als het vanavond laat weer zo warm is, doe ik de airco aan. Het uploaden van de website is nu niet mogelijk, er is geen internet. Over een paar dagen weer, als we weer op reis gaan.

Zondag 22 augustus, rustdag. Maar we hadden de laatste tijd al veel rust. Dus vandaag weer op de fiets, dit keer naar Palamós. Geen echt interessante plaats. Weinig te beleven aan de boulevard en één winkelstraatje met wat aardige winkels. We begonnen, na het fietsen, met een kop koffie met uitzicht op het strand. Daarna via de toeristinformatie naar het winkelstraatje. Nog even in de schaduw zitten en dan terug naar het koffiebarretje waar onze fietsen staan. En ze lekkere tapa’s hebben. We proefden daar sardientjes, kipkroketjes en aardappel in aïoli. Daarna terug naar Relax Nat. We fietsten vandaag 15 km. Op de camping even douchen, zitten en dan naar het zwembad waar zelfs Coby het water in ging. Daarna op het terras wat drinken en praten met andere Nederlanders. Dan het water aanvullen en alvast de luifel indraaien. Wat stokbrood eten, tv kijken en verslag bijwerken. Morgen gaan we, na deze warme dag, weer op pad.

Maandag
begon wat bewolkt, fijn als je gaat rijden. Als gebruikelijk was het ontbijt om half 9. Ik had toen al gedoucht, Coby ging na het eten. Ik deed de rest van de voorbereidingen voor het  vertrek zoals de afwas en de stoelen en tafel opbergen. En natuurlijk de camper van de blokken afrijden, blokken opbergen. Stroom afsluiten en kabel in de kelder. Inmiddels was Coby schoon en gingen we bij de receptie betalen. Dat was dan Relax Nat, niet bijzonder, redelijk veel geklede mensen / jongeren en wat minder goed onderhouden. Maar goed, dat weten we voor een volgende keer. Om 10 uur waren we onderweg. Natuurlijk onderweg weer koffie gedronken. En natuurlijk kozen we voor de optie “snelwegen vermijden”. Dus hadden we een mooie bergachtige route zo aan de zuidkant van de Pyreneeën. Om 3 uur hadden we een geweldige lunch in Borreda, restaurant Baix Pirineu. Eerste gang: vleeswarenschotel en groenten met tonijn. Tweede gang: biefstuk of worst met gebakken aardappel. Dessert: flan catalan naturel en - citroen. Het laatste stuk rijden en om ca. zes uur hebben we een camperplaats in Calaf. Daar een wandelingetje gemaakt om de bakker te zoeken en een drankje op een terras: kleine koffie met melk (cortado) en koffie met cognac (caragillo) voor € 2,80. Omdat we op spaanse tijd hebben geluncht eten we vanavond een stuk brood pas erg laat. Nadat ik dit verslag heb bijgewerkt. Trouwens, vanmiddag kwam de zon door en toen we parkeerden in Calaf was het in de camper 30 graden. Nu, om half 9, nog 25.

Dinsdag 24 augustus begon weer wat bewolkt maar na een paar uurtjes werd het weer zonnig. Voor ons mag het wat minder…..Ook vandaag weer een mooie route, eerst nog door de bergen, daarna wat vlakker land. We hadden in Huesca weer een heerlijke lunch: tomatensalade met tonijn en rijst met kip als 1e gerecht en als 2e platgeslagen knapperig rundvlees met frites en varkenswangetjes met gebakken aardappel. Het dessert was watermeloen en chocolademousse. Weer genoeg voor de rest van de dag. Maar eerst nog naar Zaragoza want ik wilde een zak lekkere droge sherry die niet dichterbij te vinden was. Nog wat andere boodschappen gedaan maar niet voor Pieter een Jamon Serrano, een hele varkenspoot. Dat is groot en ruikt nogal. Nog wat gedronken: verse sinaasappelsap en een échte Buckler. Aan de rand van de stad een camperplaats gevonden.

Woensdag, een dag, qua weer althans, als gisteren. We reden weer een prachtige rit met in het begin wat vlaktes en later het begin van de bergketen. We reden vandaag naar de plaats Jaca; we waren hier al eerder, toen we in 2019 naar Marokko gingen. Het is een gezellige oude stad met leuke winkels en terrassen. We aten en dronken wat in de twee keer dat we naar boven, de oude stad gingen. 79 Treden met tussen de treden regelmatig een paar meter niet echt vlak. Goed voor de conditie. We staan op een camperplaats tussen andere campers, één van de weinige niet-spaanse campers.

Donderdag rijden we al gauw Frankrijk weer in. In Spanje nog eerst even naar het oude stadsdeel om brood te halen. Na het ontbijt na een 20 km een tunnel in van bijna 10 km die uitkwam in Frankrijk. Daar scheen de zon al wel. Een lunch in een eethuis of zo lukte niet, niet aanwezig of gesloten. Maar een lekker stuk stokbrood is ok goed. Tegen 4 uur vonden we een camping waar we een aardige plek vonden. Ja, op een camping municipal; vannacht waren er nl stroomproblemen; de extra koelkast kon niet voldoende stroom krijgen uit de startaccu en mijn Apneu apparaat niet voldoende uit de huishoudaccu. Daar moet ik een betere leiding voor gaan trekken. Maar de gasproblemen zijn voorbij, niets meer geroken toen alles droog was. Goed we staan dus nu aan de stroompaal en alle problemen zijn opgelost. Lekker in de schaduw zitten lezen en om 7 uur vertrokken naar het dorp Gabarret om te gaan eten. Na een kilometer vonden we een soort cafetaria waar we een Vietnamese salade met stukken vlees / garnalen en loempia aten. Erg lekker. Daarna even kijken of de bakker morgen open is. Ja. Dan weer naar de camper. Lezen, geen tv: bomen. En verslag maken.

Vrijdag reden we naar Camping Le Couderc. Al veel over gehoord maar nog nooit gezien. Onderweg natuurlijk koffie gedronken, boodschappen gedaan en gegeten. En natuurlijk weer “snelwegen vermijden” zodat je veel ziet. Even over drie kwamen we op de camping aan. Informatie-gesprek met een drankje, plekje zoeken met flink schaduw en camper installeren. Praatje maken met een aantal buren en met mensen van Elsendorp: Gerrit en Heleen. Stukje gewandeld en een stukje stokbrood gegeten. Ook hier weer geen tv kijken: bomen.

Zaterdag was een rustdag, veel gelezen een beetje een praatje gemaakt met buren en een klein beetje camper schoongemaakt (de cabine). Koffie gedronken op het terras en een wandeling door de natuur op de camping. ’s Avonds karbonade gebakken met een aardappel en salade.

Zondag een dag als gisteren. Ook qua weer: stralende zon, behoorlijk warm. Maar we hebben geen tv ontvangst omdat we onder bomen staan dus hebben we ook voldoende schaduw en blijft de temperatuur in de camper uitstekend. Dezelfde activiteiten als gisteren: koffie op het terras, wandeling over de camping, lezen en af en toe een praatje. Na het eten uit de diepvriesvoorraad de avond doorgebracht met Heleen en Gerrit. Was een gezellige avond.

Maandag 30 augustus was een wat minder warme dag, er was wat bewolking waardoor het niet zo heel erg warm werd. Een mooie dag om te reizen. Richting Nederland. Onderweg koffie en lunch en om 4 uur stonden we op de camperplaats in Chateauroux. Die plaats is in de buurt van het centrum bij een camping en activiteitenpark. Met restaurant waar we koffie dronken. Daarna de bakker gezocht. En gevonden. Morgenochtend dus vers brood. Weer geen tv ontvangst: bomen. Dus maar de dvd van De Tegenpartij opgezet en bijna een uur bekeken. Beetje saai

Dinsdag gaan we verder naar het noorden. Onderweg de was gedaan in 18 kg machines (wassen en drogen) en in de camper koffie gedronken. Duidelijk dat Covid veel koffiestops heeft weggekregen. Het was vandaag weer mooi weer, af en toe bewolkt maar mooie temperatuur. Om 10 uur ’s avonds is het buiten nog 20 graden. En donker. We staan op een camperplaats tegenover een al twee jaar gesloten camping in het plaatsje Méry-sur-Seine. Er staan nog twee andere campers, een Nederlander uit Venlo en een Belg. De bakker hebben we in het dorp, 500 m. verder al gevonden. Wel tv gekeken, geen bomen. Alleen het gebodene was niet echt interessant.

Woensdag 1 september was ook weer een mooie dag met bewolking in de ochtenduren. Na het ontbijt zijn we gestart, het navigatie-systeem op “snelwegen vermijden”. Dus binnendoor en niet zo hard. Onderweg getracht koffie te gaan drinken maar er is )bijna) geen barretje meer open. Om half 12 eindelijk één gevonden. Hadden ze daar geen lekkere koffie, een soort senseo. Jammer maar de kopjes waren wel erg mooi. Onderweg, hetzelfde probleem als koffie, een lunch gevonden bij een kebab-zaak. Maar was goed te eten. Camperplaats in Longwy, daar staan we vaker, vlak voor de Frans-Belgische grens. Daar wel lekker koffie gedronken en een wandelingetje door het centrum waar we staan. Om 10 uur vanavond aangesloten op het elektriciteitsnet voor een periode van 8 uur voor de extra koelkast en apneu-apparaat. Wel tv gekeken. Een beetje.

Donderdag gingen we na het ontbijt naar de markt in onze overnachtingsplaats Longwy. Nog wat aardige dingetjes gekocht. En een gegrilde kip. Koffie gedronken en de laatste boodschappen gedaan bij LeClerc. Onder andere cassoulet voor noodvoorraad in de camper maar ook voor het lekker. Daarna in Martelange getankt en naar een camping gegaan in het plaatsje Ayeneux, even oostelijk van Luik. Onderweg nog even het grootste gedeelte van de kip gegeten. Vanaf de camping een wandeling gemaakt om de bakker te vinden, op het terras gezeten en in de zon bij de camper. Van de camper de ramen schoongemaakt zodat we weer naar buiten kunnen kijken. Vandaag weer wel televisie. Voorlopig de laatste keer in de camper, morgenavond zijn we weer thuis.

Vrijdag reden we de laatste kilometers, zo’n 150, naar Elsendorp terug. Natuurlijk weer met “snelwegen vermijden”. Onderweg in Nederland koffie gedronken. Toch heel wat anders dan de koffie die we gewend zijn in Frankrijk en Spanje. Een slappe bak en bovendien niet lekker. Tot tweemaal toe. Maar thuis hadden we weer een goede koffie. Met een stuk vlaai, onderweg gekocht. Thuis waren Loes en Hans, dus een gezellig weerzien. Een beetje uitgeruimd, de rest later. Zowel Nico en Edith als Niels en Toos als Aadje kwamen ons verwelkomen. Lekker gekletst en uitgerust. Loes had heerlijke chili con carne gemaakt. Het was fijn om weer thuis te zijn. Maar voorlopig niet in het hoogseizoen en hopelijk weer gauw camperplaatsen controleren of andere activiteiten.