Tenerife 1 - 8 maart 2020

Wereldwijd is er een lichte paniek omdat het corona-virus rondwaardt. Een beetje vergelijkbaar met griep maar dan iets ernstiger. Maar wij laten ons niet weerhouden. Bovendien is al geboekt en betaald.
En of we nou in Nederland of op Tenerife ziek worden . . . . Als we al ziek worden. . . .

Zondag 1 maart zijn we op normale tijd opgestaan, rest van de bagage ingepakt en alles in de camper gezet. Koffie gedronken bij Edith en Nico en toen om 10 uur op reis. Na ca. 2 uur rijden waren we op de parking bij de luchthaven Keulen. Daar vandaan werden we naar de luchthaven gebracht. Daar wachten om te kunnen inchecken en daarna wachten op het vertrek. Klein vliegveld met voldoende winkeltjes en lekkere espresso / cappuccino. Om 4 uur gingen we de lucht in. Normale rustige vlucht van 4 1/2 uur. Dan zoeken naar de transfer-bus naar ons hotel. Toen we die hadden gevonden was de bus vol en moesten we wachten op de volgende. Toen die er was werd nog een poos gewacht op eventuele ander passagiers waarna een reis van anderhalf uur naar ons hotel. Na een zoektocht naar de receptie, we waren de achter-ingang binnengegaan, en de koffers binnen te hebben gezet zijn we gaan zoeken naar een gelegenheid iets te drinken. Niet in het hotel dus. Maar even verderop wel een bar gevonden. Zodat we tegen middernacht, 11 uur plaatselijke tijd nog wat hebben gedronken en zitten praten met een Duits stel dat eveneens net was gearriveerd. Ook zij hadden niet zo'n geweldige hotelkamer. Na een half uurtje zijn we naar ons kamertje gegaan. Het ruime bed past er in maar niet veel meer. Zo weinig dat ik nu op het mini-balkonnetje dit verslag zit te tikken omdat binnen geen tafel staat. We gaan straks (ik typ dit op maandagochtend) op stap.

Maandag waren we al vroeg wakker zodat we al om even over 8 in de ontbijtzaal waren. Aardig ontbijt. Daarna weer naar de 2e etage (over de trap) waar ons kamertje is. Na het ontbijt wandelen we naar het hotel waar de informatie-bijeenkomst is. We waren wat vroeg dus even in een parkje in de zon zitten, tegenover een boom met stekels. En een drakenboom. Na de informatie en een kop koffie wandelen naar het busstation. Met de bus naar vliegveld noord (we arriveerden gisteren op zuid) waar we na een paar minuten de Sunnycar auto kregen, een Renault Captur. Dan naar een winkelcentrum waar we lunchten met kippluksel en frites met aoli en mojo picante. Een kopje koffie (cortado, weinig melk) en dan de giga-supermercado in. Wat rondgelopen en wat lekkers gehaald, snoep, koekjes, een beetje fruit en een fles limonade. Niet te veel want we hebben geen koelkast op de kamer. Weer terug op de kamer, zo rond 4 uur. Bewolkt en vanaf 6 uur begint het fris te worden. Een uurtje later gaan we naar het centrum van de stad, Puerto de la Cruz, ca. 3 km verderop. Voor Coby waren het een beetje zware kilometers, alsmaar naar beneden. Daar hebben we
wat rondgewandeld en lekker gegeten (groenesoep, stukken kip met pittige saus en papas arugadas, ijsje). En toen weer terug. Dat was wat zwaarder, alsmaar omhoog en soms zeer steil. Als beloning nog even wat gedronken bij dezelfde bar als gister en weer gemtlich zitten praten met het Duitse stel. Om 11 uur waren we weer op onze kamer.

Dinsdag zijn we na het ontbijt in de wagen gestapt om wat interessante plekken te gaan bekijken. We begonnen in La Orotave waar we een museum, een museumwinkel en een parels-winkel met een bezoek vereerden. Dan koffie (met een gebakje) en even verderop een voormalig klooster en het uitzicht bewonderden. Vervolgens naar Icod de los Vinos om daar een bananenplantage te bekijken (ook rose bananen) en een zeer oude drakenboom (Drago). De route ging voornamelijk door het binnenland; wat dorpjes en wat bergen. Dan naar Carachito wat minder interessant was maar een lekker broodje had. Weer binnendoor met bijzonder steile weggetjes richting ons Hotel Acuario waar het om 5 uur tijd was om een poosje te gaan zitten. En aan dit verslag verder te gaan. Rond 7 uur zijn we naar het restaurant van het hotel gegaan voor het dinner-buffet. Dar wel best wel goed. Daarna naar een barretje aan de andere kant van het hotel, de achteringang, waar we koffie hebben gedronken. Even over 10 waren we weer thuis. Wat lezen en t.v. kijken.

Woensdag was een mooie zonnige dag, het werd zo tussen de 25 en 30 graden in de zon. Maar voordat we in de zon gingen zitten reden we naar de hoofdstad: Santa Cruz de Tenerife. Daar in de parkeergarage de auto gezet en gaan wandelen naar de overdekte markt. Daar zoals gebruikelijk, koffie gedronken en rondgelopen. Mooi glas-in-lood raam uitgebreid bekeken. Toen terug naar Plaza d'Espagna waar de toeristische bus startte. Eigenlijk heeft (ook) deze stad veel meer niet bijzondere gebouwen dan die wl de moeite waard zijn. Binnendoor zijn we teruggereden. Onderweg een broodje gekocht (grote hamburger voor Coby, sandwich voor mij) en daarna naar onze kamer. Omkleden en een middagje in de zon; eerst langs het zwembad, later op ons eigen balkonnetje. In onze kamer nog wat gegeten uit de eigen voorraad en even over 9 naar het barretje om een kop koffie te drinken. Door een smal steegje dit keer, met heel veel planten. Rond 10 uur weer naar onze kamer.

Donderdag
was het op zee-niveau aardig weer, op 1200 meter en hoger was het zelfs warm, want dat was boven de bewolking. Zo merkten we omdat we vandaag naar de Teide gingen, de hoogste berg van Spanje, dus ook van Tenerife, ruim 3700 meter. De weg er naartoe was, zoals gebruikelijk in berggebied, met veel bochten en haarspeldbochten. We kwamen tot ca. 2500 meter hoog maar de rest van de hoogte deden we niet, dan zouden we eerst door supertoeristisch gebied moeten, volgepakt met auto's en bussen en de laatste 500 meter met een kabelbaan. Die het niet deed. Maar de uitzichten naar boven n naar beneden waren prachtig in dit vulkanisch gebied. Het broodje onderweg was lekker en ook het stoofgerecht ropavieja (oude jurk). Om een uur of 3 waren we terug met het plan om nog een uurtje in de zon langs het zwembad te gaan zitten. Maar zoals reeds vermeld was het wel aardig maar niet warm genoeg. Dus na een goed uur gaven we het op en gingen naar binnen. Om naar en van het zwembad te gaan moeten we een stukje lopen, met de lift naar de 3e en dan weer een stukje lopen. Maar lopen went hier gauw, zeker omdat je sterke benen krijgt van omhoog en omlaag, soms flink steil. Als je niet goed ter been bent kun je beter naar wat minder bergachtig gebied gaan. Vanavond zijn we weer in het centrum van Puerto de la Cruz gaan eten, een half uur lopen. Naar beneden. Daar albondigas (gehaktballetjes) en calamares a la romana (inktvisringen) gegeten. Toen weer een half uur terug omhoog, cortado en carajillo (kleine koffie met melk en koffie cognac) gedronken en dan weer naar "huis" waar we rond 10 uur arriveerden.

Vrijdag maakten we ook weer een tochtje met de auto. We kwamen door een wijnstreek met heel oude druivenstokken, zo oud heb ik ze in Frankrijk nog nooit gezien. Misschien heeft hier de druivenschimmel niet geheerst. De hier gebruikte druivenbenamingen komen me ook onbekend voor. Verder was er weinig te zien op deze route. Veel dorpjes, weinig natuur en weinig barretjes. Vandaag, aan het begin van de avond is ook een soort carnaval. Na nog wat boodschappen te hebben gedaan in 3 winkels zijn we weer naar huis gegaan. Thuis nog een poosje in de zon zitten lezen, daarna binnen. Tegen half 8 zijn we weer naar het oude centrum gegaan om te eten en naar het carnaval te kijken. Lekker gebakken visfilet met aardappeltjes en sausjes. En voor carnaval liepen een paar mensen verkleed rond en speelde een bandje. Keihard. Na een poosje hadden we het wel gezien en gingen we terug. In het barretje nog koffie gedronken. Dan naar de kamer, lezen en naar bed.

Zaterdag hebben we na het ontbijt de auto teruggebracht. Natuurlijk via binnenwegen met onderweg eerst een bezoek aan een markt / rommelmarkt dan een kop koffie. Nog even tanken en de wagen afleveren. Nog 10 minuten wachten op de bus en dan in Puerto de la Cruz wat rondwandelen en terug (omhoog) naar ons hotel. Een poosje bij het zwembad. Maar het was niet echt warm. Nog even in de kamer en dan uit eten in het barretje waar we 's avonds kofie dronken. Daar heerlijk gegeten. Coby gepaneerde kipfilet, huzarensalade en frites, ik gebakken vis met papas arrugadas. Kop koffie na en dan weer naar de kamer.

Zondag gaan we weer naar huis. Voor 12 uur moeten we de kamer leeg achterlaten, kwart voor 4 worden we opgehaald. Dus na het ontbijt gaan we de koffer pakken. Maar eerst nog even in de bar van de eerste twee dagen een kop koffie drinken. Hadden we beter niet kunnen doen. Toen we de koffer hadden gepakt en de kleine tassen klaar stonden hebben we de bagage naar de afgesloten ruimte gebracht (die heel even niet afgesloten was) en zijn daarna naar het zwembad gegaan. Daar hebben we een paar uur liggen zonnen en lezen. En toen voor de lunch naar het pleintje waar we ook worden afgehaald. Dus eerst aankleden, dan de bagage ophalen en via de achterkant van het hotel naar het pleintje voor de lunch en een broodje om mee te nemen. Mar dat barretje is gesloten op zondag merken we nu. Als we vanmorgen hier koffie waren gaan drinken hadden we een iets ander programma gemaakt. De buurman vertelde dat 150 meter verder een restaurantje open is. Daar dus naar toe. Met alle bagage. Daar geen broodjes om mee te nemen maar wel een lunch. Dus een lunchgerechtje (tapa) extra besteld en op een broodje (krijg je in Spanje altijd bij elke maaltijd) gedaan. Dan terug naar het pleintje. Coby gaat erg goed, maar niet mooi, onderuit en heeft wat schaafwonden en vuile kleding. Gelukkig niets gebroken. We gaan verder naar het pleintje en Coby gaat nog even het hotel binnen om wat wondjes uit te wassen en kleding schoon te maken. Precies op tijd voor de bus was ze terug.

Met de bus een rondrit door Puerto de la Cruz en vervolgens naar de luchthaven zuid. Een kleine drie uur onderweg. Op de luchthaven Zuid een poosje wachten om de tickets te krijgen, door de controle,
nog even wat eten en drinken en dan aan boord van de Boeing 737-800 van Corendon. Daar zaten we bijna 5 uur lang in om in Keulen te landen.
Toen we de bagage hadden, de camper gehaald en een overnachtingsplek hadden was het al bijna 5 uur voordat we gingen slapen.

Maandag stonden we rond 10 uur op. Even ontbijten en dan op weg naar Elsendorp. Onderweg nog koffie gedronen voor toch wel heel andere prijzen dan op Tenerife. In Kevelaer nog boodschappen gedaan en een broodje krakauer gegeten zodat we om een uur of 12 weer thuis waren. Uitpakken en even een klein dutje doen. Om 6 uur werden we door Nico gehaald om bij hun te komen eten. Lekkere gevulde aubergines. Was weer gezellig en lekker. Thuis televisie kijken en verslag bijwerken en uploaden. Bij deze dus.