Klussen aan de camper.

In het voorjaar gingen we dus niet meer werken oop camping Aimée Porcher.  Vorig jaar namen we na 10 jaar helpen afscheid. Over een jaar of twee gaan we weer eens kijken. Maar dan als gast. Dus zijn we thuis. Want Corona weerhoudt ons van het vertrek naar Zweden.  De camper heeft wat onderhoud nodig. Dus we laten de kussens opnieuw bekleden. We behangen de wanden en plafond met dik vinylbehang. Ook de badkamer die ook nog een nieuwe kraan en een nieuw rekje krijgt. En de ramen lekken. Dus de ramen één voor één eruit halen, de kit verwijderen van camper en raam. Eventueel vochtschade in de wanden repareren, opnieuw kitten, de verf op de camper bijwerken, raam er weer inzetten en rondom afkitten. En dan het volgende raam. Toen dat klaar was deden we het Rondje Nederland. Waarbij we merkten dat we een raam waren vergeten: het dakraam. Natuurlijk merk je zoiets alleen maar tijdens een regenbui . . . . .

Rondje Nederland vanaf 5 juli 2020.

Op zondag 5 juli stond de camper vertrekklaar. De afgelopen weken is behangen, zijn de kussens opnieuw bekleed en hebben we de ramen opnieuw gekit. Ook is de rechter buitenwand weer aan de rest van het interieur vastgemaakt. Water ingenomen, kleding in de kastjes en de koelkast gevuld. En een bos bloemen voor Aadje voor de herdenking van in Corona-tijd overleden Zjeran. Om half één moesten we bij De Keizersberg zijn. Er kwamen nog een 16-tal anderen. Wel afstand houden van de mensen die we niet of nauwelijks kenden, immers nog steeds Corona. De middag sleepte zich voort tot we na de koffie met gebak, bitterbal en buffet-maaltijd om half zes weg gingen.
Om even over zeven waren we bij Sylvester voor een kop koffie. Even later kwamen Marjolein, Sterre en Kyra ook. Ze waren een dag naar Amsterdam (Nemo) en naar Wout en Kim-Sa geweest. Na een uurtje naar de camperplaats in Schiedam.

Maandag 6 juli eerste naar de milieustraat om de oude camper-kussens weg te brengen. Dan binnendoor naar Castricum. In Bleiswijk koffie gedronken en verder door dorpen en langs Hollandse vergezichten. In het begin van de middag een tuincentrum-bon gehaald In Limmen om morgen cadeau te doen aan Meia. Daarna naar de camperplaats in Zaandijk. Het was wisselvallig weer.

Dinsdag na het ontbijt naar Castricum waar Meia op het balkon stond en ons dus zag aankomen. Bij haar koffie gedronken en haar nieuwe appartement bekeken. Het was erg gezellig. Na een poosje vertrokkenen naar Purmerend om daar te beginnen aan de Koggen-route langs o.a. Hoorn, Enkhuizen en Medemblik. En alle daartussen liggende dorpen en gehuchten. En prachtige stolpboerderijen. In Wervershoof, dus vlak voor Medemblik, overnacht op de camperplaats van Restaurant ’t Fortuin dat gesloten was. Daar hadden we niet op gerekend. Dus even verder lopen naar een snackbar. Een simpele maaltijd met buiten de regen waardoor we naar de camper terugliepen. We waren maar een beetje nat, een ander vest was al voldoende. Televisie gekeken en koffie gedronken.

Woensdag verder met de Koggenroute van de ANWB die onderweg niet is aangegeven. Maar met een kaartje en plaatsbeschrijvingen lukt het wel. Het Radboutkasteel in Medemblik was volgeboekt tot vanmiddag. Dan maar alleen koffie. Verder door Opperdoes (aardappeltjes en fruit gekocht) en Twisk. Wat een mooi dorp met prachtige huizen. Verder door de streek getoerd en genoten van een prachtige omgeving. In Schermerhorn koffie gedronken met een geweldig lekker stuk appeltaart. Uiteindelijk zijn we naar de camperplaats bij de haven van Schagen gegaan. Daar gewandeld naar het centrum en weer terug en kersen gegeten.
Om 7 uur ons gemeld bij de havenmeester en daarna eten gekookt en opgegeten. Opperdoeser aardappeltjes, sperziebonen en een karbonade. Met vla en aalbessen als dessert. Televisie gekeken, verslag gemaakt en gelezen.

Donderdag 9 juli. Na het ontbijt bij het kantoor van de havenmeester vers water ingeladen en toiletreservoir leeggemaakt. Gereden naar ’t Zand waar we met de D8-groep in april naar toe zouden gaan / in april 2021 naartoe gaan. Niet de gehuurde boerderij kunnen vinden. Geen adres. In Castricum koffie gedronken en gewandeld. Het regent soms en als het niet regent, dan miezert het. Vannacht was het andersom. Maar enfin toch een stukje gewandeld. Dan binnendoor via Tuitjenhorn (kaas halen en lunchen) naar Warmenhuizen waar we welkom waren bij Loes en Hans. Hier hebben we de rest van de dag doorgebracht en (natuurlijk) weer heerlijk gegeten. Om 11 uur naar de camper tegenover hun huis, nog even verslag schrijven, wat lezen en slapen.

Vrijdag hebben we uitgebreid ontbeten bij Hans en Loes. Na de koffie zijn we verder gegaan. In Nieuwe Niedorp gewinkeld en een boterham gegeten en toen naar Winkel. daar op de koffie bij Chris en Dora, reisgenoten van de Marokko-reis. Dan via Kremlin NL en het plaatsje Kolhorn richting Friesland. Maar om half 6 hebben we een mooie camperplaats in Den Oever. Dus morgen pas naar Friesland. Eerst een poosje in de zon zitten en wat praten met onze buren. Na het avondeten nog een wandelingetje en dan de gebruikelijke avond-activiteiten. Vanaf de middag was het mooi weer.

Zaterdag gaan we na een praatje met andere camperaars met hondje, de afsluitdijk af. Te merken dat er aan gewerkt wordt; regelmatig wegversmallingen. In Zurich koffie met oranjekoek genomen en daarna via binnenwegen en een stuk N-weg in Dokkum aangekomen. Maar parkeren daar was net zo min mogelijk als een camperplaats vinden. Maar uiteindelijk tussen Kollum en Buitenpost een leuke camperplaats gevonden waar we aan het begin van de middag een plaatsje innamen. Ik was erg moe dus die dag niet veel gedaan. Net nog naar een detective gekeken (Rebecka Martinsson) gekeken. Horen we toch nog Zweeds. Morgen gaan we fietsen naar Dokkum. Zondag, zal wel rustig zijn. Vandaag was een mooie zonnige dag.

Zondag fietsten we om ca. 10.30 uur richting Dokkum. Een knooppunten-route door een mooi landschap maar geen koffie-stops. Een flink gedeelte met tegenwind en ook langs de Dokkumer Ee. De koffie was er pas in Dokkum zelf zo tegen 12 uur. Daar nog wat door het 11-steden stadje rondgefietst; het was inderdaad erg rustig. Behalve horeca was er niets open. Maar de stad heeft prachtige oude gebouwen. Nog goed te zien dat Dokkum vroeger een open verbinding had met de zee en daar dus veel handel werd gedreven. Na een lunch weer op de fiets om naar huis / camper te gaan (wind mee). Één kilometer voor het eindpunt nog wat gedronken en een mooi stuk voor de tuin gekocht. Nog het laatste stukje en dan weer bijkomen van de 41,5 km. In de zon wat zitten zitten en lezen. Eten klaarmaken (stoofvlees, opperdoeser aardappels en salade). Na de afwas tv kijken en lezen. En het verslag maken natuurlijk. Vandaag was weer een mooie zonnige dag.

Maandag 13 juli vertrokken om weer een ANWB-route te gaan rijden. We dronken koffie in Paesens-Moddergat waar we ook het vissers-museum bekeken en het beeldje ter nagedachtenis aan de 83 verdronken visserslui in 1883. Er waren toen bijna geen mannen meer in het dorp dus ook geen inkomsten meer. Verder door het Friese land. En door het Gronings land. In Eenrum was de mosterdmakerij vandaag gesloten net als de kaarsenmaker. Via internet kaartjes gekocht voor de Menkemaborg die morgen open is. Om 3 uur naar een camperplaats. Niet vriendelijk, alleen via een speciale app en zonder prijsvermelding. Dan op een parkeerplaats een stuk buiten Middelstum. Erg ver van de bewoonde wereld, niet senang. De camping in Uithuizen is vol. Door het dorpje Doodstil naar een camperplaats in Zeerijp. Een aardige plaats waar we nog een paar uurtjes in de zon zitten. We eten pasta met ragu en carbonara, gemengde sla en vla met frambozen die we samen met bessen, in het plaatsje Broek kochten. ook vandaag weer een zonnige dag.

Dinsdag zijn we na leegmaken en vullen van de reservoirs vertrokken naar Uithuizen; de Menkemaborg. Daar eerst koffie gedronken want we hebben kaartjes voor 11 uur. Een prachtig herenhuis dat volledig is ingericht in de stijl van de jaren 1750 – 1850. Zo volledig dat het lijkt of de bewoners straks weer thuiskomen. Prachtige meubels, schilderijen en fantastische kasten, sommige met een heleboel lades. Daarna (heel even in de regen) door de tuinen gewandeld. Prachtige planten en bomen en ook groenten, fruit en kruiden. Helemaal in de stemming besloten we om dan ook naar het Woudagemaal in Lemmer te gaan. Dus weer Friesland in. Onderweg regelmatig een buitje. Ook nog even in Eenrum de mosterdmakerij en voornamelijk restaurant bezocht. Maar we hadden net gegeten. De tentoonstelling zonder gids was wel aardig. Ook de kaarsenmaker er tegenover was aardig. Een handvol kinderen was bezig met kaarsen maken.
Koffie gedronken in Buitenzorg en toen verder naar Exmorra waar we mooie parkeerplaats weten waar je goed kunt overnachten. Wandelingetje, eten gemaakt / opgewarmd: ajam besengek (kip-kerrie), obloh-obloh groentenmix en nassi putih (witte rijst). En als dessert weer vla met aalbessen. Dan de gebruikelijke avond-activiteiten.

Woensdag 15 juli eerst op de koffie in Steen @ Staal in Exmorra waar een workshop beeldhouwen was. En een tentoonstelling poppenhuizen én prachtige kunstwerkjes. Nog even kijken naar het schilderen van Makkumer aardewerk en in Workum drabbelkoeken en oranjekoek kopen. En vis eten. Toen naar Lemmer, naar het Woudagemaal. Het grootste nog werkende stoomgemaal ter wereld. De rondleiding was duidelijk en de machinerie indrukwekkend. Op film was het werkend geheel te zien wat normaliter slechts 2x per jaar is. Dit jaar wat meer door de vele regenbuien aan het begin van het jaar. Het is heel indrukwekkend; per minuut wordt 4 miljoen liter water het IJsselmeer in gepompt. Met stoom. Daarna naar onze overnachtingsplaats voor vandaag, de Orchideeënhoeve in  Luttelgeest. We kwamen daar om kwart over 5 aan, morgen gaan we het geheel aan bloemen en dieren bekijken. Eerst nog een poosje buiten zitten in de zon want we hebben weer een mooie dag. Dan een Spaanse bonenschotel en salade eten met als dessert koffie met oranjekoek.

Donderdag regende het een beetje toen we wakker werden. Maar we gaan toch de Hoeve in en daar is het droog. We hadden kaartjes om om 9 uur naar binnen te gaan. Het was er lekker warm en er waren erg veel planten en bloemen. Veel orchideeën natuurlijk maar ook bromelia en allerlei andere bloeiende planten. Maar ook banenpalmen en varens. En koi-karpers en maki-apen, vogels en vlinders. Enfin een mooie verzameling van planten en wat minder dieren. Dankzij Corona is het prettig in zo’n Hoeve rond te lopen zonder alsmaar in mensenmassa’s terecht te komen. Er was zo veel te zien dat we bijna drie uur binnen waren.
Daarna via Meppel, banketbakker Amoureus, naar Ootmarsum. Daar zijn nauwelijks camperplaatsen en als ze nog vrij zijn, zijn ze duur. En ver weg. Dus hebben we gekozen voor camping Kuiperberg aan de rand van het stadje. Daar hebben we de middag verder doorgebracht in het zonnetje dat ’s middags doorbrak. We zijn in de stad, lopend, gaan eten. Erg lekker. Met natuurlijk een ijsje en perfecte espresso na. Dan weer de goede kilometer naar huis terug en daar de gebruikelijke activiteiten als tv kijken, verslag bijwerken en lezen.

Vrijdag 17 juli blijven we in Ootmarsum. Na de koffie stappen we op de fiets om naar het stadje te gaan. Wel een erg toeristische plaats met veel kunstgaleries waarvan veel gefused glas verkopen (glas gecontroleerd zacht laten worden en stukken aan elkaar smelten). Een snelle manier om kunst te maken hoewel glas behoorlijk prijzig is de oven die tot 900 tot 1000 graden moet kunnen verwarmen kost ook heel wat. Zeker als de oven groot moet zijn. Maar ik ben toch liever bezig met tiffany. We hebben daar nog wat gedronken en bij de bakker rozijnen-roggebrood en krentenwegge gekocht. En een broodje als lunch. Wat rondgelopen en boodschappen gedaan voor het avondeten. De rest van de middag bij de camper in de zon gezeten met een boek. ’s Avonds een rundervink, aardappeltjes en gebakken bloemkool. De avond als gebruikelijk. Ook vandaag weer was een mooie dag met aardig wat zon en wat bewolking.

Zaterdag vertrekken we weer. We gaan nu de ANWB Sagenroute rijden door het Dinkelland. Mooi afwisselend landschap met boerderijen, weilanden, bossen, erven en dorpen. Onderweg koffie gedronken en bij de bakker in De Lutte brood gekocht. Daarna een wandeling gemaakt over de Weerselose markt; de Zwarte markt van Twente. Daarvandan de route verlaten en een beetje zuidwaarts, richting Elsendorp. In Bemmel hebben we een camperplaats gevonden. Heel even in de zon zitten die al de hele dag schijnt en dan het dorp in wandelen om een kop koffie te drinken. Weer terug in de schaduw gaan zitten want in de zon is te warm. Wat praten met de  buren en rond 8 uur eten maken. Tegen 10 uur gaan we naar binnen voor de gebruikelijke activiteiten. Morgen gaan we de laatste kilometers afleggen naar Elsendorp.