Rondje NL 2021

Op maandag 12 april vertrekken wij rond het middaguur. De vervanging van de gasleiding kan helaas niet doorgaan. Besmetting bij De Wit met mogelijk Corona. Onderweg een broodje gegeten en bij John en Ria koffie gedronken. Dan naar Schiedam, de camperplaats. Een uurtje later komen Edith en Nico met hun huurcamper.  We halen dürüm bij Azra en eten in onze camper. De huurcamper is wat minder ruim dan de onze. En wat later blijkt dat in hun camper er onvoldoende stroom in de huishoudaccu zit. Ondanks de zonnepanelen. Waardoor het water dreigt weg te lopen, de tv schotel het niet doet. En de verwarming niet. En de avondklok is ingegaan dus we kunnen niet weg. We brengen de avond door in onze warme camper. Zij gaan slapen met wat extra dekens en zo.

Dinsdag 13 april komen ze om kwart over 7 om bij ons weer warm te worden. We ontbijten gezamenlijk en even over 9 vertrekken we om de bloembollenroute bij Lisse / Hillegom te gaan rijden. Binnendoor, door Pijnacker en Den Haag gaan we naar Katwijk waar we na de koffie het rondje van ca. 80 km gaan rijden om de bloemen in bloei te zien staan. De meeste staan bijna in bloei. We lunchen onderweg in de camper en ’s middags tijdens de koffie besluiten we naar een camping (Hof van Eeden) bij Lisse / Warmond te gaan. Onderweg maakt mijn rem een raar geluid. En het oranje rem-lampje gaat branden. Op de camping gebeld naar de SOS-service en wat later komt een monteur met een auto-ambulance. Hij stelt vast dat de remschoen op de trommel is gezakt en de remklauw rare kuren vertoond. Met hem en de SOS service spreken we af dat hij ons niet afsleept (waar moeten we anders slapen) en dat we morgen op zoek gaan naar een garage die ons kan helpen. Inmiddels is de bestelling van de snackbar gebracht. We hebben op de camping een stroom-aansluiting dus bij Nico en Edith doet alles het weer. Behalve de televisie; verkeerde Astra. Onze tv doet het gewoon maar geeft geen leuk programma. Dus we gaan lezen en verslag maken. Morgen zien we wel verder.

Woensdag na een heerlijke douche op de camping en het ontbijt ben ik gaan bellen. De eerste was Garage van Leeuwen in Lisse. Leuk positief gesprek. Over een uur zijn we bij de garage. Dan gaan ze beoordelen hoe lang het gaat duren. In ieder geval morgen klaar, misschien al vandaag. Dus de wagen gebracht. Wij zijn weer opgehaald door Nico en Edith en toen naar overdekt winkelcentrum in Hoofddorp. Want het is koud buiten, nog geen 10 graden en stevige koude wind. Terwijl we daar wachtten op de beroemde warme worst, werd ik gebeld door van Leeuwen. Vanmiddag klaar, beide voorremmen gerepareerd; van nieuwe remschijven, indicators en 1 remblokset voorzien. In de camper van Edith en Nico stokbrood warme worst gegeten. Nog wat leuke spullen gekocht en weer naar huis. Na de koffie werden we gebeld: onze camper staat klaar. Dus gehaald en om 4 uur waren we weer terug op de camping. Wat gedronken, Indische rijsttafel gegeten en dan het avondritueel.

Donderdag bij een bloembollenstalletje gezien dat de bloembollen daar duurder zijn dan in de rest van het land. Bovendien niet de soort die gezocht werd. Overgevaren bij Beverwijk. In Tuitjenhoorn bij Bolle Hendrik kaas gekocht en wat verder brood. Dan verder naar het noorden om over de afsluitdijk naar Friesland te gaan. Daar stonden we om ca. half vijf op een camper-camping bij het plaatsje Lollum.

Vrijdag 16 april bezoeken we Bolsward, waar we koffie met oranjekoek genieten, en Sneek. Na de lunch gaan Edith en Nico zuidwaarts, langzaam richting Elsendorp. Wij hebben een afspraak zaterdag in Warmenhuizen. Maar gaan eerst nog Sneek in. Kijken naar de Haga drabbelkoek fabricage en in een bakkerij en supermarkt nog dûmkes, oranjekoek, suikerbrood en –latte aangeschaft. Daartoe wandelen we een aardig stukje. Goed voor de stappenteller. Daarna naar Exmorra om wat glazen kunstwerkjes te scoren. Dan binnendoor naar IJlst. Daar staan we naast de fierljeppen-vereniging. Na een poosje rust gaan we het prachtige oude centrum wandelen waar een ijssalon is met erg goed ijs. Als we terugkomen bij de camper maken wat kinderen aanstalten om te gaan fierljeppen. De kleintjes krijgen duidelijk les wat leuk is om te zien. We eten zuurkool / nassi goreng in het zonnetje in de camper. We kijken tv, lezen en maken dit verslag. Uploaden lukt niet, de telefoon wil geen hotspot worden, te weinig signaal. Morgen dan maar.

Zaterdag doen we na het ontbijt en zo nog even boodschappen bij Poiesz. Binnendoor gaan we, via allerlei leuke dorpjes, richting afsluitdijk. Onderweg koffie in de camper natuurlijk. Vanwege Covid-19 nog steeds geen terrassen open. In Noord-Holland naar het midweek-onderkomen voor de vriendengroep D8 in ’t Zand geweest. Een praatje gemaakt met de eigenaar en een stukje verder de lunch in de camper genoten. Even wat lezen en een dutje en dan, ook weer binnendoor natuurlijk, naar Schagen. Daar nog wat te eten gehaald en in de camper wat zitten lezen voordat we naar Warmenhuizen gaan. Even over half 8 kwamen we daar aan, bij Hans en Loes. Daar werden we hartelijk welkom geheten, compleet met koffie en chocoladetaart. Gezellig gepraat en om een uur of tien naar de camper gegaan. Daar nog even lezen en dan naar bed.

Zondag 18 april ontbeten we (uitgebreid) bij Hans en Loes. Hun belastingaangifte gedaan en lekker koffie gedronken en wederom gezellig zitten praten. Gelukkig komen ze binnenkort weer een paar dagen naar Elsendorp. Hans en Loes hadden nog flink wat glas en glasgereedschap. Wat ze niet meer gebruikten. En ik ben nog flink actief met glas. Dus ik kan wel wat gebruiken. Maar het is wel erg veel. Net na de lunch vertrokken we om de 2 uur naar Elsendorp te rijden. Thuis nog alle glas etc. opbergen. Het was een leuke week en we hebben weer, naast glas, ook wat Friese lekkernijen meegebracht. Het was ook gezellig met Nico en Edith die met ons wel een camper-vuurdoop hebben gehad.