Marokko, 4 oktober - 12 december 2019.

Vrijdag 4 oktober na de gebruikelijke voorbereidingen zoals kleding in de camper, watertank vullen, planten naar Toos en Niels (daar nog wat drinken), kaartmateriaal etc. in de wagen en de thuiskoelkast leegmaken in de camperkoelkast is het zo ver. We drinken nog een kop koffie bij Nico en Edith en gaan op pad. Om 12 uur is alles schoon en gaan we op pad. In het dorp nog even oud papier en kleding wegbrengen en dan via de A73 richting Maastricht. Dan net over de grens, het is al 1 uur geweest, friet eten met samourai-, andalous en americainsaus. In Martelange getankt
(€ 1,129 p.l.) en koffie mét gedronken en een overnachtingplaats gevonden in Longwy, net in Frankrijk. Het regende vandaag nogal eens, zo ook terwijl we op de camperplaats staan. We starten met kilometerstand 294582. We reden vandaag 298 km.

Zaterdag reden we, regelmatig in de zon en soms in de regen zo’n 449 km. We overnachten in Allogny, vlak voor Vierzon. We gaan even buurten bij de plaatselijke jeu-de-boules wedstrijd waar we wat eten en drinken en een praatje maken met de maaltijdverstrekkers en gasten. In de camper weer tv kijken, dagboek bijwerken en lezen.

Zondag regende het bijna de gehele dag. Toen ik ’s morgens brood ging halen miezerde het. Onderweg regende het ook, afgewisseld met (flinke) buien. Net als gisteren stopten we af en toe voor een kop koffie en om wat boodschappen te doen. Vandaag tankten we ook (€ 1,419 p.l.). We trachten een leuke camperplak te vinden maar de derde was raak, in Fourques sur Garonne, zo’n 50 km ten zuiden van Bergerac. Nog een wandeling lang het kanaal en dan eten, tv kijken, lezen, verslag bijwerken en dan naar bed. Vandaag reden we 419 km.

Maandag was een dag met mooi weer in Frankrijk. En nog mooier in Spanje. We reden vandaag 273 km. We waren dan ook om even over drie op de camperplaats in Jaca, net in Spanje. De tocht door de Pyreneeën was prachtig en schoot op door de tunnel van ruim 8 km. In Jaca hebben een wandeling naar en door het centrum gelopen, was een beetje een klim met trappen. Daar ook nog even koffie gedronken en stukjes jamon cerrano en sobrasada gekocht. Lekker door het eten vanavond (kool met jamon cerrano en rijst) en op de boterham. Op het heetst van de dag was het volgens de thermometer in de zon 49 gr.C. en binnen is het nu nog 27 gr.C., buiten 21 gr.C. (20.00 uur).

Dinsdag 8 oktober. Ook vandaag is het weer prachtig weer. Regelmatig zelfs erg warm. Na een broodje gehaald te hebben vanmorgen (trappen op en weer af) vertrokken we zo tegen 10 uur. Onderweg nog even koffie drinken in een barretje en lunchen in een wegrestaurant (konijn en schnitzel) en tegen 6 uur een plekje gevonden in Sinarcos, in het binnenland ter hoogte van Valencia en rondje gelopen en in de speeltuin, tegenover de camper, een poosje lekker zitten zitten. In de camper een broodje klaargemaakt en de reis voor morgen bekeken. Nog wat drinken en lezen en dan naar bed. We reden vandaag 431 km.

Woensdag reden we naar La Marina. Onderweg nog getankt (€ 1,20 p.l.). Ook deze dag was weer een warme dag. Eigenlijk niet meer vermeldenswaardig. We hadden de camperplaats eindelijk gevonden en om half 4 stonden we klaar om Jeanine te ontvangen (ook een ex van de ex van Coby). Zij heeft hier een leuk appartement met prachtig uitzicht. Mat haar zijn we tapas gaan eten en daarna deed ze mee met een dart-toernooi. Toen zij had gegooid zijn we om 10 uur naar onze camper gegaan. Vandaag reden we 259 km.

Donderdag gingen we met Janine een boottochtje maken in Santa Pola naar Tabarca. Een stevig tochtje op de heenweg, maar zonder zeeziekte. Daar het eiland rondgewandeld en koffie gedronken. Met het bootje weer terug maar nu zaten we achterin, scheelt wat klappen op het water. In het stadje lekker gegeten (paëlla en varkenslapje) en toen weer terug naar La Marina. Daar ging Janine weer aan het werk en wij richting Vera Play. We arriveerden daar rond 7 uur op een camperplaats aan het strand. Maar in het dorp geen bakker te vinden. We reden vandaag 270 km.

Vrijdag
zijn we eerst gaan koffiedrinken bij Rinie en Lenie uit Elsendorp. Tegen het middaguur zijn we weer vertrokken. Weer een prachtige route door het binnenland; Coby vond de bochtige bergweg niet echt plezierig. We kwamen onderweg nog langs het dorpje Polopos waar Nederlanders zich hebben gevestigd met behulp van een televisieprogramma. Maar dat microdorpje ligt wel heel erg ver weg van de bewoonde wereld. In Nijar hebben we heerlijke tapas gegeten. Door naar Nerja waar we tegen 6 uur een mooi plekje vonden. Natuurlijk was het prachtig weer. We reden vandaag 264 km.

Zaterdag 12 oktober. Vandaag het laatste deel naar het startpunt van de Marokko-reis: Tarifa. Onderweg in Torremolinos moesten we even wachten om een paar duizend (!) motorfietsen langs te zien komen. En in San Pedro Alcantar reed ik zonder opletten achteruit tegen een ander auto. Gelukkig bleef de eigenaar erg rustig. We hebben de schadeformulieren, één Spaanse en één Nederlandse, ingevuld en uitgewisseld. Hij had wat schade, wij geen. Tijdens het invullen, op een terras, wat gedronken en toen ging een ieder zijns weegs, hij ging vissen en wij verder naar Tarifa waar we om een uur of 4 arriveerden. Een tiental reizigers zijn er al. Aanstaande dinsdag vertrekken we naar Marokko. We reden vandaag 222 km en vanaf Elsendorp 2.885 km.

Zondag zijn we gaan wandelen naar Tarifa; bijna een uur. Daar een barretje gevonden waar we een heerlijke lunch hebben genoten (brood en pancakes). Toen gedeeltelijk over het strand terug. Daar de was gedaan en wat zitten lezen. Nog even naar het strand, kijken naar kite-surfen. Thuis gelezen, gegeten en malletjes gemaakt voor het tiffany-glasontwerp.

Maandag begon, net na het ontbijt met wat regen. Maar al gauw was het weer droog en warm. We liepen weer naar Tarifa in net iets minder dan een uur. Precies op tijd want Coby was hard aan koolhydraten toe. Dus wat gedronken (verse sinassap) en wat gegeten (brood met gebakken geitenkaas, ruccola en gerookte zalm en een croissant met mozzarella en jamon serrano). Daarna weer terug over het strand. Maar vanwege opkomend tij was er een mui in het zand waar we niet doorkonden. Dus het grootste deel weer terug en dan over het houten pad en langs de doorgaande weg. Thuis nog even rusten, water bijvullen en toilet legen en wat lezen. Om 18.00 uur was het drankje om het begin van de Marokko-reis aan te geven. Daarna met het hele gezelschap (44 personen) naar een restaurant op 700 m. Daar zaten we aan tafeltjes van 4 personen. Wij hadden aangenaam gezelschap. Het eten was best goed. Een voorgerecht was wat frites daarop spiegelei met kapotte dooier en daar wat stukken licht aangebakken jamon cerrano op. Hoofdgerecht een stoofvlees met aardappels of vispotje met aardappel. Weer terug naar de camper voor het avondritueel.