Gran Canaria, 10 januari - 22 januari 2022.

Zondag 9 januari, een dag voor vertrek haalden we de camper om de stroomvoorziening aan te sluiten en klaar te zetten voor vertrek. Maar toen bleek ‘ie diesel te lekken. Dus de SOS hulp gebeld. Die constateerde dat de diesel retourleiding was doorgebeten door muizen of zo. Was door hem niet te repareren. We besloten met de kleine auto naar Schiphol te gaan en de camper naar de garage te  brengen. Dus de volgende morgen om even over acht bracht ik de camper weg. Thuis alles verder klaargemaakt voor de reis. Samen met Nico en Edith koffie gedronken om mijn verjaardag te vieren. Dan de bagage in de Suzuki en om even over twee reden we weg. Net 50 meter van huis: telefoon gaat; de camper is klaar. De leidingen vernieuwd en een zoemer tegen knaagdieren geïnstalleerd. Dus het kleine autootje weer uitgeladen en de bagage in de camper. Alsnog op weg, nog even tanken en dan naar IBIS budget waar we gaan overnachten en de camper mag blijven tot terugkomst. We vonden het hotel al snel en kregen de kamersleutel en een uitrijkaart die 21 dagen geldig bleef. De kamer bleek klein maar van alle gemakken voorzien. Alleen jammer dat er maar 1 stoel staat. In de kamer een poosje lezen en dan eten. Maar als we weggaan is de uitrijkaart niet meer geldig en in het hotel alleen maar pizza en hamburger te halen. Dus in de camper warmen we een lekkere Spaanse stoofschotel op. Kunnen we ook nog gewoon allebei zitten. In de kamer gaat dat niet, moet er één op bed zitten. Terug in de kamer eten we wat fruit en maken koffie en thee met de meegebrachte waterkoker. Televisie kijken en dan naar bed.

Dinsdag 11 januari. Na het ontbijt (meegebrachte boterhammen) met koffie / thee gaan we de bagage die niet mee mag naar Gran Canaria, in de camper zetten. En dan wachten op de bus die om 8.35 u komt om ons naar Schiphol te brengen. Op de luchthaven ging het inchecken snel. Dankzij de thuis al volbrachte procedure voor een Spaanse QR-code. Na de douane koffie drinken, verder ontbijten en lezen. Dan naar het vliegtuig / boarding gate, daar op B-15 wachten tot we mogen boarden. Precies om 11.45 Nederlandse tijd vertrokken we. En ook weer op tijd kwamen we op Gran Canaria aan na 4½ uur vliegen. Dan de huurauto ophalen bij Avis en in een half uur rijden naar het appartementencomplex in Playa del Inglès. Daar kregen we een mooi appartement op de eerste etage. Tassen uitpakken, kasten inruimen en even koffie drinken op ons terras aan de schaduwkant. Morgenochtend dus zon. Zon rond 7 uur plaatselijke tijd (8 uur Nederland) zijn we op pad gegaan om wat te eten. Maar dat viel niet mee. Winkelcentrum Plaza voor 95% gesloten en Kasbah voor 60%. Eigenlijk alleen maar kebab- en pizzatentjes open. Daar dan maar wat gegeten; vis / kip met frites en salade. Bij de buurman koffie / carajillo (expresso met brandy) gedronken en zitten praten met een Duitser die daar 5 maanden is. En een goede restauranttip gekregen voor wel Spaans / Canarisch eten. Om even over 9 waren we weer “thuis”. Daar verder met het verslag (eerste deel in  het vliegtuig geschreven) en Spaanse tv kijken.

Woensdag 12 januari; ’s morgens een wandelingetje om brood te halen. Ontbijt in ons appartement en dan met de auto op pad. Eerst naar Vecindario, koffie drinken, supermarkt bezoeken voor kaas, vleeswaar, koek en fruit. Dan naar de outlet van El Corte Inglès, twee jassen gescoord. Vervolgens naar Agüimes, een oud centrum met een mooie kerk. Daar koffie met gebak, nog voor de verjaardag. Met een Duitse dame zitten praten; alhoewel, zij praatte . . . Nog wat gewandeld door de smalle straatjes  en dan via een mooie bergroute terug naar het appartement waar we rond 4 uur aankwamen. Dan een goed uur in de zon bij het zwembad en dan met een iets jonger stel uit ’s Gravenzande en twee vriendinnen uit Schagen naar de uitstekende welkomsttoespraak van de Sunweb gastheer. Algemene informatie over de omgeving van Playa del Inglès en over Gran Canaria. En dan de aanbieding van een aantal excursies waarvan één ons interessant leek. Maar de anderen van het gezelschap van totaal 10 personen ook. Alleen jammer dat dat is op de dag dat de anderen allemaal weer weggaan (dinsdag). Maar het bleek voor een gezelschap van 10 mogelijk om deze trip ook zondag te regelen. Dus zo gezegd zo gedaan. En om het te vieren zijn we met 8 van het tiental gelijk maar uit eten gegaan. Alle 4 de koppels zaten in hetzelfde complex: Africana. Dus na de maaltijd (goed geslaagd) met een aardige wandeling en flinke trappen vooraf en weer naar huis namen we afscheid van elkaar vlak bij de voordeuren van de appartementen. Het was weer een mooie en warme dag.

13 januari was weer een reisdag, we gingen naar het noorden van de westkant van het eiland. Niet over de snelweg natuurlijk. Onderweg in Puerto Rico koffie gedronken. Wat zijn de valleien onderweg volgebouwd met (witte) flatgebouwen, ongelooflijk. Maar het zorgt voor inkomsten. Onderweg moesten we een stuk terug; de  bergweg van Taurito naar Mogan was afgesloten, dan maar een stukje over de snelweg. In Puerto de la Aldeia nog eens koffie gedronken en dan weer verder naar Agaete waar we even over twee arriveerden. Het was een echte weg door de bergen; door de vele bochten voornamelijk in de tweede versnelling gereden, een heel enkel keertje in de drie. En ik ben niet echt een slome rijder. In Agaete lekker gegeten, halve raciones (porties) van de papas arrugadas, albondigas (kikkererwten) in een lekkere saus met stukjes pittige worst en tonijnkroketten met frites. Lekker een wijntje en vers sinassap. Daarna over de snelweg langs de noordkant en de oostkant van het eiland terug naar de zuidpunt, ons tijdelijk thuis. Daar nog een uurtje in de zon bij het zwembad. Even thuis en dan een wandelingetje voor wat boodschappen en een kop koffie. Thuis een broodje gegeten en de gebruikelijke activiteiten als verslag maken,
facebook doorlopen en lezen.

Vrijdag 14 januari 2022 zijn we na het ontbijt naar Puerto de Mogan gegaan, een mooi plaatsje waar vandaag markt is. Daar een parkeerplaats gevonden, op de markt gewandeld en een glazen katje laten maken. Natuurlijk ook koffie gedronken. Op de terugweg nog een broodje gegeten. Rond drie uur waren we terug en gingen in de zon zitten bij het zwembad. Maar de zon werd na een goed uur bedekt door mist. Nog eventjes op het balkon en dan binnen lezen. Om een uur of 7 op pad gegaan, een stukje lopen en dan een chinees buffet. Best goed. Nog een koffie en ijsje bij de Italiaan en dan weer naar huis. Inmiddels half 10. Verslag maken en tv zappen, alles in het spaans nagesynchroniseerd.

Zaterdag zouden we het rustig aan doen. Bijna gelukt. Het begon met boodschappen doen in het nieuw winkelcentrum met een HyperDino. Nieuw ja, dus volkomen sfeerloos en een groot tochthol. Dus even koffie drinken en de nodige boodschappen doen. Maar de gewenste yoghurtdrank is hier niet. Dan maar precies de andere kant van Playa del Ingles, naar Vecinderio, de Mercadona. Daar de zuiveldrank en een papaya gekocht. Natuurlijk ook koffie gedronken in het stadje, wel gezellig. En weer naar huis, daar een broodje klaargemaakt en gegeten en dan een uurtje of twee naar het terras bij het zwembad. Toen het daar fris werd zijn we een stuk gaan wandelen, langs de kust en verder naar winkelcentrum Yumbo. Ook hier weer vergane glorie. Het is het allemaal nét níet, alles een beetje verwaarloosd. Je wordt ook hier niet vrolijk van. Het is dat de rest van het eiland best mooi is. Maar ook dat wordt steeds meer opgeofferd aan de toeristen. Thuis nog een poosje gelezen en toen weer op pad voor de avondmaaltijd. In restaurant Guarapo goed gegeten; karbonades en ossenhaas. Na de maaltijd weer naar huis. In totaal vandaag bij 17.700 stappen gedaan.

Zondag 16 januari 2022 deden we mee aan de excursie “pareltjes van Gran Canaria”. Om even over 9 werd ons groepje van 8 opgehaald met een klein busje waar 5 mensen al in zaten. Plus chauffeur Francisco en reisleider Simon. We reden, terwijl Simon met regelmaat interessante feitjes vertelde, naar het vissersdorpje Tufia. Een klein dorpje tegen de berg net boven de zee. Mooi dorpje. Daarna naar Arucas aan de noordkant van het eiland. Van noord naar zuid is het eiland 55 km en van oost naar west 65 km groot. Met veel bergen in het midden waardoor aan de noordkant meer regen valt dan aan de zuidkant. Temperatuurverschil tot 15 gr.C. In Arucas staat een mooie kerk, ontworpen door een leerling van Antonio Gaudí, die (o.a.) de Sagrada Familia in Barcelona ontwierp. Prachtig bouwwerk. Daar ook nog even koffietijd. En weer verder naar Firgas met tegeltableaus van de Canarische eilanden naast een “waterval”. Prachtig. Daarna naar Teror, een oud plaatsje, bekend van de houten (houtsnijwerk) balkons in het mooie oude centrum waar ook markt bleek te zijn. Dan weer zuidwaarts naar een plaatsje Guayadeque waar we een heerlijk maaltijd kregen in een grotten-restaurant (El Centro). We konden kiezen uit vlees en vis dus hebben wij beide geproefd. Telkens onderweg vertelde Simon weer wat over Gran Canaria. Telkens interessant en leuk. Ook over het plaatsje Agüimes waar Franco is geboren en zijn eerste wandaden pleegde. Om het imago van de plaats te verbeteren zijn er later veel mooie beelden geplaatst. Nog meer dan op de rest van het eiland waar er ook al veel staan. Een paar daarvan hebben we bekeken. Om half 5 waren we weer in ons appartement; een stuk wijzer over het eiland. En vermoeid. Dus een poosje zitten lezen / dutje doen. Zo rond zes uur een kleine wandeling langs de kust. Maar omdat er een Calima is (wind over zee die wat saharazand meebrengt en het mistig maakt) was het uitzicht niet geweldig. Koffie gedronken (café con leche / carajillo) en brood gehaald om thuis een hapje te eten. Verslag maken en lezen. Morgen weer een dag.

Maandag is de Calima er nog. Maar we besloten het rustig aan te doen vandaag. We begonnen met een bezoek aan een groot winkelcentrum in Vecindario. Daar begonnen met koffie drinken terwijl naast ons twee gezinnen ontbeten met churros con chocolate. Dat is wat je noemt een zwaar ontbijt. Voor degenen die niet in Spanje zijn geweest: churros zijn gefrituurde deegstaafjes van 3 cm doorsnee die worden gedoopt in een dikke chocoladedrank waar veel chocolade in opgelost is. Het aantal calorieën . . .  Na onze koffie; café con leche (koffie met melk) en café solo (espresso) zijn we de twee etages doorgelopen met zo hier en daar een bezoek aan een winkel. Alleen in de Carrefour wat etenswaren gekocht. Inmiddels was het tijd voor de tweede koffie die we deden met samen één punt taart. Daarna naar huis. Boodschappen opgeruimd en weer weg want onze kamers waren bijna aan de beurt voor de schoonmaak. Dan maar een stukje wandelen. Maar het begon te regenen dus zijn we in de auto gaan zitten om een eindje te rijden in de omgeving, noord van Playa del Inglès; een dorre omgeving met zo hier en daar een dorpje. Zonder toeristen, dat dan wel. De regen duurde maar kort. Weer thuis gekomen een broodje gegeten en een poosje op het balkon gezeten. Maar echt warm was het niet. Nog een poosje binnen lezen en dan erop uit voor een koffie met melk of met cognac. Zo af en toe valt er een druppel dus gaan we weer naar huis. In de loop van de avond eten we nog wat en gaan dan weer lezen en tv zappen.

Dinsdag 18 januari begon nog een beetje “bewolkt/calima” maar in de loop van de dag kreeg de zon meer kansen. We begonnen met het bezoeken van / zoeken naar een krater met een doorsnee van 1 km. De caldera de Bandama. Het navigatiesysteem wist ‘em niet te vinden. Maar ik wel, op de kaart wat dichtbij liggende plaatsen ingeven en in een van die plaatsen, Marzagan, stond de pico de Bandama aangegeven. En de piek moet vlak bij de krater liggen. Onderweg natuurlijk nog koffie gedronken. Op de pico stond een straffe wind en in de verte was het wat mistig. En de krater, 200 meter diep, indrukwekkend. Natuurlijk een mooie route over soms smalle wegen. Die smalle wegen leidden ons daarna de het hoogste punt van Gran Canaria, Pico de las Nieves, 1949 meter hoog. Ook daar was het niet echt windstil. En ook daar was het uitzicht prachtig. In ieder geval de eerste kilometers. Het was inmiddels al tegen half één, dus tijd om de tweede koffie te scoren. Maar dat viel niet mee. Een uur later over soms erg smalle bergwegen vonden we een restaurant. Nou dan maar gelijk een goede maaltijd genomen. Lekker brood met aïoli, gemengde salade met o.a. kaas en avocado en voor Coby een grote biefstuk en voor mij konijn in mosterd. Heerlijk gegeten dus. Maar dat duurt ook een poosje dus om even over drie weer huiswaarts. Net na vieren lagen we in de zon bij het zwembad. Maar na 5 uur wordt het wat fris en zijn we naar binnen gegaan. Lekker zitten lezen met om half 8 nog een wandeling om wat kleins te eten en een koffie te drinken. Daarna naar ons appartement voor het verslag en wederom lezen.

Woensdag zijn we weer gaan toeren. Eerst naar de markt in Vecindario daar wat sokken, ondergoed en gezichtsmaskers gekocht. En chorizo van Gran Canaria. Dan op zoek naar de stuwmeren die volgens de gastheer van Sunweb aan de zuidkant van het eiland moeten zijn.Het was even zoeken maar uiteindelijk vonden we de barranco boven Arguineguin die naar Soria leidt door de kloof en later over een smalle bergweg. In Soria een kop koffie gedronken en daarna zo snel mogelijk naar een benzinestation; het lampje brandt al. Nog een kleine 35 kilometer naar de dichtstbijzijnde pomp. Over een soms nog smallere bergweg met prachtige uitzichten de kloof in, een paar honderd meter lager. Langs bloeiende amandelbomen en sinaasappelbomen vol met vruchten.  Na het tanken naar Vecindario. We stonden vanmorgen geparkeerd bij een bar waar het menu van de dag er interessant uitzag. Dus daar waren we om even voor drie en aten daar een soep / gemengde sla en macaroni met tonijn / stoofpot  (ropa vieja) met als dessert rijstpudding / chocolademousse. Nog een kop koffie en dan weer naar huis. Helaas niet zo zonnig dus niet liggen bij het zwembad. Maar zitten op het balkon want de schoonmaakster komt 10 minuten later. Dan nog een poosje een dutje doen of wat lezen. Het broodje geroosterd varkensvlees dat we in de bar hebben gekocht, opeten en dan een wandeling maken naar de Kasbah voor een carajillo en café con leche. Onderweg naar huis nog een fles Fanta Limon en dan thuis het verslag maken en wat lezen.

Donderdag, de laatste hele dag van deze vakantie. Dit keer gingen we met onze blauwe Skoda Fabia naar de hoofdstad van Gran Canaria, naar Las Palmas. Ik had vooraf al wat gelezen en wist dus waar de bezienswaardigheden zijn; in de wijken Vegueta en Triana. Dus geparkeerd bij de mercado de Vegueta, door de markthal gelopen en koffie gedronken. Dan richting Casa de Colón (huis van Columbus/museum) en de straatjes daaromheen. Even verder zagen we een city-tour bus. We dachten dat het een goed idee was om zo’n tour te maken dus naar de tourist information en daar te horen gekregen wat de tour kost en waar ‘ie ons heen zou leiden. Opstappen buiten, bij het busstation, 200 meter verder. Beetje lastig te vinden. Maar al gauw kwam de bus, eerst bij een dame een kaartje kopen, € 25,- p.p. die vertelde waar we wanneer moesten uitstappen en hoe laat daar dan een andere gids zou komen voor een rondleiding door Vegueta. Probeer dat maar eens te volgens in het rap Engels met een Spaans accent. En dan ook nog eens onthouden. Maar om 12.20 uur zou de wandelgids komen. Een busrit met audiotour. Maar veel aansluitingen in de bus bleken het niet te doen. Maar er was toch niet veel te vertellen over de zeer weinig interessante punten in de stad. Eigenlijk wisten we alles al van Simon, een paar dagen geleden en van wat we hebben gelezen. Eigenlijk wisten we meer dan wat we te horen kregen in de bus. Om 12.40 (!) stopten we bij de wijk Vegueta. Dus 20 minuten te laat. Maar over een half uur zou de gids komen vertelde de chauffeur. Dus even tijd voor koffie en op tijd weer terug. Geen gids; die zou over 20 minuten komen . . . En ja hoor daar was ze een aardige Spaanse jongedame, Maria, die uitstekend Spaans-Engels sprak op Spaanse snelheid. Dus best af en toe te volgen. Zij vertelde ook nog wat wetenswaardigheden die we niet wisten. Na een half uur was dat voorbij. We gingen niet verder met de citytour: nog een stukje langs de havens en dan weer uitstappen bij het busstation. Nee, we aten nog een hapje (albondigas-gehaktballetjes in een pittige saus en varkensvlees in roomsaus) en stapten weer in de auto voor de tocht naar Playa del Inglès. Nog een uurtje of twee bij het zwembad en nog zo’n tijd binnen. Toen een rondje lopen voor een koffie en onderweg een pizza-tje gekocht. In ons appartement op het balkon gezeten; het was nog heerlijk warm om 10 uur: 20 gr.C. Dan nog verslag maken of lezen en dan naar bed. Morgen de tas inpakken, om 12 uur moeten we de kamer uit en om 16.30 uur op het vliegveld zijn.

Vrijdag 21 januari 2022 zijn we na het ontbijt gaan inpakken. We kregen weer alles in de tassen en zetten die in de auto. In Vecindario gewandeld door het centrum en een kop koffie gedronken. Om de tijd te vullen nog een stukje gereden naar Santa Lucia en over een andere route terug. In de stad heerlijk gegeten bij El Güajiro; dun gesneden kip en biefstuk, beide in een heerlijke saus. En natuurlijk een gemengde sla met tonijn en avocado. Daar ook een bocadillo gekocht voor straks in het vliegtuig. Coby met bagage bij de vertrekhal afgezet. De auto afgetankt en ingeleverd. We blijken in totaal 993 km te hebben gereden. Inchecken, langs de douane en dan wachten tot we aan boord mogen. Precies op tijd vertrokken we van Gran Canaria. Onderweg veel zitten lezen, wat moet je anders. Na 4 uur vliegen landden we op Schiphol. De bagage van de band gehaald. Raar dat veel mensen vlak langs de band gaan staan wachten op hun bagage en dan boos worden als je je er tussendoor wringt om je bagage te pakken. Bij de vertrekhal nog een half uurtje wachten op de bus. Bocadillo daar opgegeten. Bij de camper gekomen daar de bagage ingezet en gaan rijden naar Schiedam, de camperplaats. Om half drie waren we daar. Lekker geslapen; ik werd om 10 uur wakker. Coby een half uurtje later toen het ontbijt klaar stond. Bij Ikea de bestelde kastjes op gehaald en dan verder naar Elsendorp. Daar de bagage uitpakken en opruimen en het bed, dat we van Marjo en Nel overnemen in de logeerkamer aangetroffen. Werk aan de winkel de komende dagen. Straks eten we bij Nico en Edith.