Frankrijk, 4 mei tot 20 juli 2019.

Zaterdag 4 mei. Na een paar dagen voorbereiding en een kop koffie vertrokken we rond 11 uur. Nog even wat bijtanken in Boxmeer en dan naar Luxemburg, Martelange, de tank volgooien. Onderweg getracht Belgische frites te vinden maar alle Fritures waren gesloten; blijkbaar een “feestdag” in België. Ook een kop koffie was moeilijk, zo in de loop van de middag. Óf gesloten óf geen parkeerplaats. Maar bij de Carrefour was een lunch- en koffiehoek. Even bijna een flinke omweg gemaakt maar net op tijd gezien dat het navigatiesysteem op “snelle route” zo veel mogelijk snelweg neemt. Ook als je daarvoor 50 km. moet omrijden op een route van zo'n 100 km. De kortste route is ook aardig wat sneller zo blijkt. In Longwy vinden we om ca. 5 uur een camperplaats. Een paar 100 meter verder is kermis. Daar lopen we ’s middags wat rond en eten ’s avonds een kebab met frites en een crêpe als dessert. Thuis een kop koffie, verslag maken en tv kijken. Morgen naar de eerste controleplaats.

Zondag. Gisteren was het regenachtig, bewolkt en koud. Vandaag was het zonnig met af en toe een wolk maar wel koud. Koude wind. Maar toch goed genoeg om in Souilly, na een kop koffie bij de plaatselijke patissier, een bezoek te brengen aan een Middeleeuwse markt. Met huifkar vanaf de parkeerplaats naar de kraampjes en verklede mensen. Het was gezellig en aardig om te zien. Na wat gedronken te hebben en teruggebracht naar de camper vervolgden we onze route naar controleplaats één. Dan naar plek 2 waar we besloten te blijven. Een grote camperstop met 58 plaatsen. Waarvan, naast ons, twee bezet. Wandeling naar het Luc du Der en een beetje in de omgeving. Maar de koude wind stuurde ons om ca. 5 uur naar binnen. Koffie, wat lezen, verslag maken en straks eten maken (meegebracht uit de vriezer thuis).

Maandag was een zonnige dag met af en toe een wolk en weinig (koude) wind. We reden door het binnenland, langs dorpjes en boerderijen. Heel idyllisch. Maar goed dat we koffie bij ons hebben. Het eerste controlepunt vandaag was een nieuwe camperstop in een klein gehucht. Mooi uitzicht op bossen maar verder niet veel te beleven. De tweede was in een wat groter dorp; geen uitzicht maar wel een winkel. Geen koffie-tentje. Nummer drie was een dorp met wat winkels, café en een bakkerij. Te laat voor de koffie. In Mesnil-Saint-Pere staan we op een grote camperstop (50 plekken) vlak bij een groot meer met strand etc. Om drie uur stoppen we voor vandaag. Maken een wandeling, drinken chique koffie en wandelen wat verder om de bakker te vinden. De andere kant op, op één kilometer. Later ga ik op de fiets het dorp verder in. Maar de bakker is de enige winkel. Morgenochtend daar brood halen. We zitten nog even buiten, maken pasta ragu, maken dit verslag en lezen / kijken tv.

Dinsdag na het brood halen (1 km. verderop) en het ontbijt hebben we eerst nog wat boodschappen gedaan zoals water en groenten. Daarna weer camperplaatsen controleren. We zijn nu duidelijk in de champagnestreek. Onderweg, bij de Mairie van Les Riceys gezellig gesprek gehad over het dorp en de camperplek met twee dames van het dorps-secretariaat. Maar toch gaan we verder. Na een 4-tal plekken een mooie stek gevonden. Koffie gedronken met wat lekkers en rondgewandeld. En gezien dat we vanavond om 11 uur hier weg moeten; er zal morgenochtend wel markt zijn. De dichtstbijzijnde plaats is waar we afgelopen nacht ook stonden. Dus daar zijn we naar teruggegaan.

Woensdag 8 mei. In Frankrijk te vergelijken met onze 4 mei. En bovendien een regendag afgewisseld met buien. Vanmorgen nog redelijk droog brood gehaald. Na het ontbijt, met de ruitenwissers aan, weer camperplaatsen gaan bezoeken. Onder andere die bij een pretpark [(Nigloland (piraten)]. In Colombey-les-deux-Eglises  (Charles de Gaulle) een herdenking meegemaakt, compleet met het zingen van De Marseillaise in de regen. Ook alle andere plekken bezocht in de regen tot we het om een uur of 4 genoeg vonden. Nog even koffie gedronken en gekeken waar we morgen brood kunnen halen. Rond 5 uur stopte het met regenen. Vandaag ook bericht gehad dat de moeder van Mieke is overleden. We hebben beloofd a.s. zaterdag op Aimee te arriveren zodat zij naar de begrafenis kunnen die maandag zal zijn.

Donderdag was een wisselvallige dag; regen, wolken, zon. En het laatste stuk viel tegen. Maar na brood gehaald te hebben (het was even droog) en het ontbijt zijn we weer op pad gegaan. Weer heel veel landweggetjes met mooi uitzicht en door kleine dorpjes. Zonder koffie-tentje. Wel onderweg twee jonge hertjes gezien; ze liepen rechts voor ons, staken over en gingen links het veld weer in. Ook boodschappen gedaan; koffie voor Ria en avondeten voor ons. Verder onderweg nog wel wat leuke gesprekken gehad. We besloten, omdat we er nog drie moesten doen en het was halverwege de middag, om bij de volgende te blijven. Maar dat sprak ons niet echt aan. Een camperplaats van 8 plekken waarvan een caravan en twee langdurig bewoonde campers, een stukje van de bewoonde wereld af. Dus verder naar de allerlaatste want de voorlaatste is duur. Maar de allerlaatste bleek bij een bedrijfje / museum met een gesloten hek ervoor. Bellen als je daar wilt staan. En dan gaat het hek achter je weer op slot . . . .De voorlaatste dan maar. Buiten het centrum, wat afgelegen, grote camperstop zonder andere gasten en nog flink prijzig ook. En ver van de bakker vandaan. We vonden een goed alternatief direct tegen het centrum, 200 m. naar de bakker en nog gratis ook.

Vrijdag controleerden we de laatste camperplaats en vertrokken richting camping Aimee Porcher (A.P.). Dat is nog een flink eind verder. Om een uur of 7 waren we bij Limoges. Daar eten bij de Flunch en dan een camperplaats in de buurt zoeken. Om half 10 stonden we daar. Even gewandeld want mijn rug protesteerde heftig, wat lezen, tv kijken en slapen.

Zaterdag werd ik wakker van de regen maar toen ik om even over 7 naar het dorp liep (gisteren zag ik de bakker, onderweg) was het droog. De baguette en croissant kwamen ook droog binnen. Nog water tappen en vuil water en chemisch toilet lozen en dan weer op pad, de laatste 90 km. In Uzerche nog wat boodschappen doen voor de komende dagen. En natuurlijk kwamen we daar bekenden tegen: de buren van de camping, Laura en Michel. Daar even mee staan praten en beloofd dat we binnenkort op de koffie komen. En gelijk daarna kwam Tim om de hoek; de eerste van A.P. Die begroet maar die zien we straks op de camping ook nog. Hij moest ook wat boodschappen doen en naar de bank. Wij waren dus eerder op A.P. dan hij. Daar werden we welkom geheten door Hans en Milou die wel erg blij zijn dat we er zijn; kunnen zij daar de begrafenis van Wies. We installeerden onze camper op een tijdelijke plek want onze vaste plek is vanwege de regenval de laatste dagen niet bereikbaar (helling, nat gras op vette klei). We hebben met z’n allen gegeten, wij daarna naar de camper en zij inpakken om morgenochtend naar Nederland te gaan.

Zondag 12 mei hoorde ik ze vertrekken om kwart voor zeven. Even later ben ik opgestaan, gedoucht en ontbijt klaargemaakt. Na het ontbijt heb ik wat klusjes gedaan en Coby heeft de campervloer en –mat schoongemaakt. We zaten wat in de zon en lazen wat. En maakte dit verslag verder af en zetten het online.

Maandag was het wederom een zonnige dag, alleen jammer van de koude wind. Na het ontbijt zijn we wat boodschappen gaan doen en daarna de camper op z’n eigen plek gezet. Luifel uitgezet, bagage naar de keuken gebracht om t.z.t. weer een Indische rijsttafel te kunnen presenteren. Coby doet vandaag de was, ’s morgens in de machine. ’s middags ophangen en een uurtje later afhalen en opvouwen. Met zon en wind droogt het snel. Mark is ’s middags bezig geweest met de derde safaritent en we hebben wat in de zon gezeten, zelfs even bloot.

Dinsdag. Eerst even brood halen in Eyburie bij Martine. Wat later nog terug voor de croissant want die was Michel daarnet nog even halen; au beurre i.p.v. nature. Vandaag is Edwin er om de sauna verder af te timmeren. Ik zet een paar ligstoelen in elkaar en Coby maakt de camper schoon. Een poosje (bloot) in de zon zitten en dan camperplaatsen invullen op internet voor Facile Media. Om een uur of 8 kwamen Hans, Mieke, Milou en Tim weer thuis. Dus boodschappen opruimen en friet bakken en opeten. Bij een koffie nog verder bijpraten en dan naar bed.

Woensdag. Weer allerlei klusjes gedaan; iedereen was bezig met klusjes zowel wij met z’n zessen als de timmerman en de elektricien/loodgieter. Het was best goed weer, redelijk veel zon maar een vaak wat straffe wind.

Donderdag 16 mei. Het weer vandaag was weer wat beter. Coby en Mieke waren weer bezig met plantjes, Hans en Tim op het veld en Milou met allerlei administratief werk. Ik monteerde lampjes en deed andere klusjes. Hans en ik gingen ook nog even een caravan uit de stalling halen.

Vrijdag weer wisselvallig weer. Wij zijn, na de koffie, boodschappen gaan doen. Daar zijn we een paar uurtjes mee bezig geweest maar we hadden toen ook zo’n 10 boodschappentassen vol. Ik ben daarna bezig geweest met het maken van ajam pedis. Coby heeft de eerste gasten ingeschreven en heeft het sanitair gebruiksklaar gemaakt. ’s Avonds was het gezellig met ons eigen zes-tal, er werd wat gepraat, wat gelezen en op glas mallen overgetekend.

Zaterdag was een bewolkte dag met een enkele verdwaalde regenbui en een verdwaalde zonnestraal. Ik ben begonnen met het maken van daging smoor en daarna, met Mieke en Milou voornamelijk de voorbereiding van de maaltijd van vanavond voor onszelf en voor onze gasten. Vandaag zijn er 12 gasten bijgekomen waaronder een glaskunst-collega met zijn vrouw die de gîte La Cabane hebben gehuurd voor een week en een groep van 12 mensen die een bridge-week zullen hebben op Aimee Porcher. De maaltijd van vanavond voor de bridgegroep was een borrelplankje als voorgerecht, dan couscous met kip en ui-abrikoos chutney met groene salade en als dessert een chocolade-fondant.

Zondag was net als gisteren qua weer. Dus nog steeds niet echt warm weer. Vandaag werd de sauna ingericht en de glazen tussendeur geplaatst. We zijn weer flink bezig geweest met de avondmaaltijd met confit de canard met geroosterde aardappels en knoflooksperziebonen. Vooraf salade campagne en als dessert limoen-kokos cheesecake. Maar ook allerlei andere klussen en klusjes moesten worden gedaan.

Maandag begon voor Coby wat vroeger dan normaal want voor 9 uur was ze met Hans al op weg om boodschappen te doen. Ik deed vandaag wat rustig aan, ook toen de voorraad voor de ijsjes-vriezer werd gebracht. Een paar kilo uien schoongemaakt en gebakken voor de rijsttafel morgen. Maar vanmorgen eerst met Ronald op de foto terwijl we bezig waren met glasbewerken. Foto doorgestuurd naar Glaskunstatelier Kleurenrijk in Veghel. Vandaag maakten we voor de bridge-groep als voorgerecht gevulde champignons. Het hoofdgerecht was versgerookte zalm met gegrilde groenten en Vlaamse friet. Met een trifle als dessert.

Dinsdag 21 mei. Het begint langzamerhand steeds beter weer te worden. Vandaag een paar keer in de zon kunnen zitten; zelfs even bloot. Maar verder veel in de keuken bezig geweest met de Indische rijsttafel voor 16 gasten. Naast de soep een vleesgerecht, een kip-, vis-, ei- en 2 groentegerechten en atjar, kroepoek en wat andere bijgerechten. Een lekker dessert van een bladerdeegbakje met vers fruit en sorbetijs. Na de maaltijd (ik mocht niet afwassen) zitten praten met Ronald en andere gasten en daarna met ons team dessert gegeten, koffie gedronken, zitten praten en werken (administratie, drankjes inschenken, te-doen-lijst) en foto’s gemaakt van de sauna in het donker.

Woensdag een mooie zonnige dag die voor mij een vrije dag was. Vandaag bezig geweest met het uitzoeken van soorten / kleuren glas voor het werkstuk waar ik mee bezig ben. Ook flink wat malletjes afgetekend op het glas en gesneden in hanteerbare stukken. In de lunchpauze nog wat stickers afgeföhnd terwijl de zon heftig scheen. Coby is bezig geweest met de ijsjeskaart en heeft vanmorgen plantjes gehaald, samen met Mieke. Het avondeten waren restanten Indisch van gisteren. Daarna gezellig zitten praten en naar de poesjes Sipje en Sopje gekeken terwijl de bridge-groep de soep at, koffie dronk en hun spel speelden. Even voor 11 gingen we naar onze camper.

Donderdag was weer een heerlijke, warme dag. We deden weer allerlei klusjes zoals vriezers organiseren, verder met de ijsjeskaart, ligstoelen in elkaar zetten, eten koken en de nieuwe sauna inwijden. Tijdens lunchtijd weer stickers van de camper afgehaald.

Vrijdag was een wat mindere dag, het begon met bewolking maar wel droog. Wij gingen samen na de koffie boodschappen doen. Tegen het middaguur waren we terug. Nog even koffie en dan lunchtijd. Het raam bij de tafel in de camper liet wat water door, dus dat ging ik even opnieuw kitten. Oude kit eruit, nieuwe erin. Dat was net klaar toen het ging regenen. Geen lekkage meer. Nog even binnen blijven want het regende wel heel erg hard. Dan naar beneden, nog wat klusjes doen en dan voorbereiden van de maaltijd vanavond. Een paprika-tomatensoep, salade van tomaat en mozzarella en pizza; luxe pizza’s voor de bridgers en voor de gewone gasten een pizza naar wens. Als dessert tiramisu. Voor onszelf een zelfde menu nadat de gasten gegeten hadden en we de keuken hadden schoongemaakt. Nog even napraten, ook met wat gasten en dan naar bed.

Zaterdag 25 mei was een beetje een rustdag met afwisselend zon en bewolking. Dus kleren uit, kleren aan. ‘s Morgens nog wat schoonmaken en ’s middags wat met glas bezig en wat met de gasten zitten praten. Lekker makkelijk gegeten: frites en salade. Hans en Mieke gingen deze avond hun eigen nieuwe sauna uitproberen.

Zondag. Mieke is jarig. Dus koffie met gebak. En poesjes die in de klimplant tegen de pui klimmen en niet terug durven dus gered moeten worden. Nog wat andere klusjes en dan uit eten in Uzerche. Lekker en gezellig.  Daarna nog wat klusjes zoals planbord inrichten en friet bakken. Gregory kwam ’s avonds nog langs maar Coby was al naar boven, t.v. kijken (1 tegen 100).

Maandag, een mooie dag om de lampjes op te hangen. Terras en petanque-banen worden voorzien van verlichting. Een flinke klus maar met veel mensen is het toch betrekkelijk snel gedaan. Na de lunch heb ik nog lijm verwijderd van de camperstickers en daarna het wit wat daar nog wel was, glad geschuurd. Daarna nog wat kleine klusjes, wat glas geslepen en daarna zelfbouwwraps gegeten. Na het eten met de gebruikelijke twee gasten en hond een gezellige en productieve avond gehad.

Dinsdagmorgen ging Coby met Hans boodschappen doen. Het is toch een regenachtige dag, dus wat moet je anders. Het keukenteam heeft voorbereidingen getroffen voor de gastenmaaltijd vandaag (uiensoep, Boeuf Bourgignon met gepofte aardappel en crème brulé. Maar ook voor onszelf: kip met cashewnoten en rijst. Het was een rustige dag met niet veel activiteiten wegens de regen. Na de maaltijd bleef een deel van de gasten nog een tijdje om wat te drinken.

Woensdag, een wisselvallige dag waarop Coby de was deed en ik wat klusjes. We hebben nieuwe rieten matten opgehangen aan het toegangshek en ik heb wat aan het glas gewerkt. ’s Avonds was het een gezellige koffieavond met redelijk wat gasten.

Donderdag ging Coby met Mieke, Milou en Tim naar de rommelmarkt in Condat. Hans en ik bleven op het kamp en deden wat klusjes en schreven nieuwe gasten in. In de lunchpauze wat aan de camper geschuurd en ’s middags wat kleine klusjes.

Vrijdag 31 mei. Een prachtige warme dag. ’s Morgens rustig aan gedaan, wat kleine klusjes. Na de lunch nog een deel van de camper geschuurd en nog wat stukjes glas geslepen. En Coby heeft haar korte broek ontrafeld / afgewerkt. Daarna zijn we begonnen met snijwerk voor de pizza’s. Eerst die voor ons groepje maken en bakken en daarna voor de gasten. Milou had weer een heerlijke dessert-trifle met wat advocaat die zeer werd gewaardeerd door de gasten. En door ons. Nadat alles weer opgeruimd en schoon was hebben we nog wat gedronken.

Vanaf 1 juni gaan we verder met een nieuwe pagina: Frankrijk 2019 deel 2.