Frankrijk 2019 deel 3

Donderdag 27 juni wederom een hete dag. In de zon werd het boven de 50 gr.C. In de camper werd het slechts zo’n 37 gr. Dus alleen ’s morgens wat gedaan. Gezamenlijk de grootste gîte schoongemaakt maar daarna heel rustig aan gedaan. Ik deed bovendien ’s middags nog aan het glasobject. Nog frites gebakken en de frituurolie gefilterd.

Vrijdag was wederom warm. Weer te warm om aan de camper te werken. Verven bij temperaturen boven 30 gr.C. is niet verstandig. Dus wat kleine klusjes zoals wipkip installeren. De tweede een andere keer want die staat in de zon. Veel lekker zitten in de schaduw en hopen op een beetje wind. Vrijdag, dus pizza. Voor onszelf en voor een 20-tal gasten.

Zaterdag weer een zeer warme dag. Dus vroeg nog even de tweede wipkip installeren en dan voornamelijk de schaduw opzoeken. Nog wat kleine klusjes en nieuwe gasten inschrijven. Drankjes serveren en drinken en nectarinetaart bakken. Toen we gingen slapen hadden we de temperatuur in de camper omlaaggebracht naar 30 gr.C.

Zondag zijn we naar Objat gegaan. Hans is vanmorgen zo rond 5 uur vertrokken voor een weekje Nederland. We hebben eerst onderweg bij de supermarkt nog boodschappen gedaan en dan bij de markt een taartje eten bij een kop koffie. Bij de kippengril kip bestellen voor over een uurtje en dan een rondje over de markt. Nog wat fruit, kaas en kunstwerkjes gekocht. Onderweg een “feestje” bij een manege bezocht en daar wat gegeten. Weer thuis de camper weer op z’n plek, wat drinken en daarna frites bakken en zelf eten; de meegebrachte kip. Op het terras was het ’s avonds erg rustig.

Maandag was een wat betere dag, niet zo verschrikkelijk warm. Na het ontbijt schoonmaakwerk (sanitair en zo) en na de lunch weer aan de camper gewerkt. Nog een caravan wegbrengen naar Jean-Luc en daarna eten. Tussendoor wat zitten en gasten bedienen. ’s Avonds rustig en gezellig wat gedronken.

Dinsdag was het gelukkig wat minder warm. Naast wat schoonmaak zijn we voornamelijk bezig geweest met de gezamenlijke maaltijd van vandaag: gebakken champignons met huisgemaakte hummus en brood, dan varkenslapjes in honing-mosterd-thijm of gebakken geitenkaas vergezeld van groentemix uit de oven en vlaamse frites. Als dessert een aardbei-advocaat tiramisu/triffle.

Woensdag 3 juli was het weer warm, maar het begon wat aangenaam. Dus eerst even van de camper het deel boven de stuurcabine geverfd. Daarna wat opruimwerk bij het snoeien van de heg bij de parkeerplaats en daarna, tijdens de lunch, weer aan de camper gewerkt. De donkere accent-lijnen zijn nu klaar. Omdat het erg warm is wordt niet veel gedaan.’s Avonds spelen de Nederlandse voetbaldames tegen Zweden en winnen, in de verlenging van Zweden met 1-0.

Donderdag, weer een warme dag die wij beginnen met boodschappen doen. Na de lunch nog een poosje nietsdoen en wat aan het glas werken. We hebben als avondeten een salade gésiers en ik bak wat frites voor wat gasten. Op het terras blijft het daarna erg rustig.

Vrijdag, een warme dag als gebruikelijk. Dus rustig aan vandaag. We hebben in de bovenschuur de A.P.-hoek in orde gebracht en wat kleine klusjes gedaan. We hadden vandaag pizza’s dus we hebben zeker lekker gegeten.

Zaterdag 6 juli begon met regen. Maar na een half uurtje was dat voorbij dus toen de bakker kwam om even over 8 scheen het zonnetje weer een beetje. Al gauw was het weer warm. Na de koffie ging Tim weg en werd een gîte schoongemaakt en appelplaattaart gemaakt. Daarna brachten Coby en ik snoei-afval naar de rivieroever. Na de lunch nog wat rusten en toen gasten ontvangen, goede bekenden uit Den Haag en vreemden die verkeerde brandstof hadden getankt en op 2 km. van de camping stilstonden. Ik ging hen halen en kwam onderweg Hans tegen die meeging omdat in de Jeep maar één passagier paste. Nog even bijpraten met Hans en zijn Nederlandse ervaringen en dan eten klaarmaken, eten en de koffie-avond waar de appeltaart gretig aftrek vond.

Zondag was weer een warme dag met rustige activiteiten, inschrijven van nieuwe gasten, een uurtje met de bekenden / vrienden uit Den Haag, de voetbalwedstrijd van de Nederlandse dames tegen die uit de VS en het bakken en eten van frites. ’s Avonds nog wat knipwerk en een wel heel erg rustig terras.

Maandag was het ietsje minder heet en af en toe een wolkje. Beter weer om wat te verven. Wat ik ook ging doen na de koffie. En na de lunch wat glas slijpen. ’s Morgens deed Coby schoonmaakwerk en drankjes serveren. Daar hielp ik haar ’s middags mee terwijl zij ook nieuwe gasten inschreef en informatie verstrekte. Na het avondeten nog gezellig koffie drinken en dan naar de camper.

Dinsdag was weer een minder warme dag, lekker weer om wat te werken. En ook om de twee poesjes te laten steriliseren. ’s Morgens voorbereidingen voor de maaltijd vanavond, dan lunchen, nog wat aan het glas werken en dan de maaltijd voor de 24 gasten: boerensalade (sla, tomaat, ei, walnoot, paté of geitenkaas) dan eendenborstfilet of quiche met geglaceerde wortel met sperziebonen en maïs en gegratineerde aardappelbergje. Als dessert een triffle van koekjesbodem, mascarponeroom en rood fruit. Een beperkt gezelschap bleef tot laat op het terras maar wij gingen samen rond 10 uur naar boven.

Woensdag was weer een lekkere dag, niet te warm maar wel lekker. We begonnen met knutselwerk (menukaarten) en schoonmaakwerk. ’s Middags wat lezen, glaswerk en gasten bezighouden. ’s Avonds was het terras erg rustig.

Donderdag 11 juli was het weer als gisteren. Begonnen werd met verven van de camperzijkant en schoonmaken van een gîte. Na de lunch weer dezelfde activiteiten als gisteren. Nog friet bakken en ons eigen eten maken. Ook dit keer was het na het avondeten rustig op het terras.

Vrijdag was weer een mooie dag, het bleef net onder de 30 gr.C. Wij begonnen de dag, na de koffie, met boodschappen doen. Onder andere voor de pizza vanavond maar ook voor de volgende dagen. En ook een beetje voor onszelf, hier en in Nederland. ’s Middags begonnen met de sierstrips op de camper en voorbereidingen voor de pizza’s voor gasten en voor onszelf. Coby heeft weer aardig wat nieuwe gasten binnengepraat. Na de pizza’s was het rustig op het terras.

Zaterdag 13 juli, onze laatste, zonnige werkdag. Vandaag zijn we al 10 weken weg uit Nederland, uitgezonderd de week die we teruggingen voor de verjaardagen van Kyra en Isa. Vanavond komt onze aflossing. De dag begon met allerlei schoonmaakwerkzaamheden en taarten bakken. Tijdens de lunch nog wat geverfd. ’s Middags weer rustig aan en samen met Hans het eten klaarmaken: nassi goreng. Coby werd bezig gehouden door de gasten en zorgde voor de thee en Greg kwam even buurten. Aan het begin van de avond kwam Tim terug en bracht, naast boodschappen, ook onze opvolgers mee: Karlyn, Niels en Stijn. Met z’n allen gegeten en de boodschappen opgeruimd. Op de koffie-avond werden de stukken taart aardig verkocht en was het erg gezellig.

Zondag begon lekker warm maar aan het begin van de avond werd het koeler. Vandaag is onze eerste vrije dag. Wel dronken we koffie met het team maar gingen daarna naar boven. Daar begon Coby met de was en ik met wat verfwerk en daarna tiffany. In de loop van de middag kwam Mieke; Coby deed haar voeten. We aten met het team (frites en hamburger en salade) en dronken met hen koffie. Daarna gingen we weer naar de camper, tv kijken, verslag maken en lezen.

Maandag, het weer is als gisteren. Dus lekker warm overdag en koeler ’s avonds. We hadden vandaag ons afscheidsetentje met Hans en Mieke bij Michel en Martine. Het was weer erg gezellig en lekker. Ook veel gepraat met Michel en Martine die, naar verwachting eind volgend jaar gaan stoppen en met pensioen gaan. ’s Middags nog een wandeling gemaakt, onderweg bij leuke gasten uit Limburg koffie gedronken. Dan verder naar de Vézère en dan weer terug. Nog even bij de camper zitten en dan eten met het gehele team. Niels had een pastasalade gemaakt met rauwe ham en asperges. Als dessert een stuk taart bij de koffie en daarna gezellig op het terras de avond doorgebracht. Morgen, dinsdag is onze laatste dag op Aimée. Woensdagochtend vertrekken we richting Nederland.

Dinsdag was weer een dag met heerlijk weer. Na de koffie hielp ik nog een poosje in de keuken met de mise-en-place en ging Coby naar boven. Boven dronken we samen nog koffie, Coby ging lezen, ik nog glas wikkelen. Dat kwam vandaag zelfs klaar. Nu nog solderen. Maar dat zal thuis gebeuren. Alvast spullen opgeruimd. Toen met de hele groep eten en daarna weer naar boven. De rest opruimen en de “kelder” van de camper inrichten. Beneden, op het terras werd de paëlla-maaltijd geserveerd. Na de maaltijd gingen wij nog beneden koffie drinken.

Woensdag was een reisdag. Eerst nog met het hele team koffie drinken en daarna naar Limoges waar we een porseleinfabriek bezochten. Daarna een warme maaltijd (kip en steak hachée) en weer verder. Onderweg in Bourges nog koffie gedronken en even onder Auxerre een overnachtingsplaats gevonden in Trucy sur Yonne, een plaats met wel 145 inwoners. En geen bakker, zo bleek tijdens de wandeling. Maar we hebben nog…. Dus een stuk brood met Franse kaasjes en daarna tv kijken. We reden vandaag 389 km.

Vrijdag19 juli. Eerst brood halen. Dit keer geen baguette maar gewoon brood waar je plakjes / boterhammen van kunt snijden. Na het ontbijt nog even terug naar de bakker om nog een volkorenbrood te halen. Dan weer op reis, het laatste stuk. Al gauw waren we in Nederland. In Duitsland nog even wat  (alcoholvij) bier halen en boodschappen doen voor thuis. Vlak bij huis nog voorbij een ongeluk waar meerdere auto's bij waren betrokken. In Elsendorp werden we opgewacht door Hans en Loes. Lekker een kop koffie en wat bijpraten. Tussendoor nog een beetje de camper uitruimen. Morgen de rest. Loes had weer voor een heerlijke maaltijd gezorgd. Goed om weer thuis te zijn.