Frankrijk 2019 deel 2
Zaterdag 1 juni 2019 hebben we een vrije dag en is het prachtig weer. Erg warm zelfs. Na het ontbijt en de luifel indraaien zijn we naar de markt in Brive gegaan. Eerst nog even langs bij Martine die na de benen-operatie inmiddels weer wat reddert in haar winkel. In Brive eerst koffie gedronken en dan op de markt een desembrood en fruit kopen. Nog wat rondlopen en dan naar Racamadour. Het was even zoeken naar het centrum van het stadje maar het bleek een steile weg naar beneden. En dat in de hete zon . .  Maar eenmaal daar aangekomen was het etenstijd en aten we heerlijke eendenborst (maigret de canard) met friet en salade. Nog een keertje de hoofdstraat van het dorp heen en weer en dan met twee liften terug naar boven. Coby vond het te steil en te warm. Maar we zijn beide van mening dat Rocamadour van een afstandje mooier is dan in het stadje zelf. Op de terugweg naar de camping nog boodschappen doen bij de Netto en dan is plekje weer innemen op Camping Aimee Porcher. Daar weer gegeten en ’s avonds de twee verse taarten gepresenteerd aan de gasten.

Zondag was een erg warme dag. Maar toch wel wat actief geweest. Coby heeft aardig wat zitten haken en was actief voor de gasten. En ik ben een poos bezig geweest met het schoonmaken van de schoonwatertank; er zat vuil in waardoor de kraan het niet zo best meer deed. Ook nog een stuk van de linkerzijkant van de camper geschuurd en wat glas geslepen. Coby schreef nieuwe gasten in en we hebben enkele keren koffie gedronken, een keer thee. Met Mieke en Milou het menu voor de gezamenlijke maaltijd dinsdag verzonnen friet gebakken, voor gasten en onszelf, zo’n 5 kg. totaal. ’s Avonds boodschappenlijst gemaakt, koffie gedronken en verslag gemaakt terwijl Coby TV keek (1 tegen 100).

Maandag. Mieke gaat vandaag voor een paar weken naar Nederland. Ook daar moet alles gewoon doorgaan. Voor ons was het een rustig dagje met wat bewolking en wat zon. We deden wat kleine klusjes maar eigenlijk was het bijna een vrije dag. Hans had nassi goreng gemaakt en bij de koffie hadden we nog een stuk van de cheesecake. Om half 11 gingen we naar onze camper.

Dinsdag was weer een relaxte dag met veel zon. ’s Morgens wat kleine voorbereidingen gedaan voor de gezamenlijke maaltijd vanavond. Verder lekker in de zon en schaduw gezeten en koffie gedronken. Na de lunch nog wat aan het tiffany-object gewerkt terwijl Coby een boek las. Daarna zelf gegeten; door Tim gemaakte spaghetti en daarna voor de gasten aan het werk. Voorgerecht gebakken champignons met zelfgemaakt hoemoes en brood. Hoofdgerecht zalm in bladerdeeg of varkenslapje met appel in port met pommes duchesses en snijbonen met peper. Als dessert een dunne appeltaart met een bolletje ijs. Het ging voorspoedig en de laatste 4 gasten zaten nog wat te drinken toen wij om 9 uur naar boven gingen.

Woensdag was een regenachtige dag. Dat begon dinsdagavond laat en duurde tot het begin van de woensdagavond. Maar vanmorgen vroeg om een uur of zes werden we wakker van een harde klap. Bleek dat de luifel niet opgewassen was tegen de grote hoeveelheid neerslag gecombineerd met de windvlagen. Een arm is gebroken. Maar de luifel weer strak gespannen en melden bij de verzekering. Een nieuwe arm kost ca. 175,-. Omdat het alsmaar regende wat binnen-karweitjes gedaan zoals fruit invriezen in smoothie-porties. Maar ook zitten lezen, praten en schrijven.

Donderdag was weer een lekkere dag, s’morgens wat fris, ’s middags lekker zonnig. Dus in de ochtenduren wat klusjes als schoonmaken / vegen en ’s middags in de zon zitten of een plantje (rode klaver) uitgraven en wat glas slijpen. We aten gerookte speklapjes en gebakken aardappels met coleslaw. In de bar was het na het avondeten gezellig terwijl enkelen naar de TV keken: Nederland-Engeland.

Vrijdag 7 juni regent het vanaf 8 uur. We zijn dan ook veel binnen bezig. Met pizzadeeg en –bollen maken, de vriezers weer reorganiseren, koffie drinken etc. Tegen het eind van de ochtend werd het weer droog en heel af en toe kwam het zonnetje even kijken. Ik ben bezig geweest met het zoeken naar een nieuwe knikarm voor de luifel maar was nergens in voorraad.
 ’s Middags hebben we de voorbereidingen voor de pizza’s gedaan en later pizza’s gebakken en gegeten. De gasten waren weer zeer tevreden over de goed belegde  pizza met dunne bodem.

Zaterdag begon bewolkt maar na het middaguur was het lekker zonnig. Wat gebruikelijke klusjes gedaan en een sinaasappeltaart gemaakt voor de koffieavond. De maaltijd voor onszelf was witte bonen in tomatensaus, aardappels en vissticks, het feestmenu voor Hans en Tim. Dat kon nu want Mieke is al een week weg en Milou ging vanmiddag naar Nederland.

Zondag gingen we naar de markt in Objat. Maar daar kwamen we niet aan. Onderweg, al in Uzerche ging hat acculampje branden: accu wordt niet opgeladen. En de stuurbekrachtiging viel uit. Dus aan de kant van de weg de motorkap open. De verwachting kwam uit: V-snaar gescheurd. Dus omkeren en terug naar Aimee. Daar de verzekering gebeld en afgesproken is om na de pinksterdagen, dus a.s. dinsdag weer te bellen. Anders wordt de camper nu opgehaald en wordt er toch pas dinsdag aan gewerkt. De rest van de dag, bewolkt met regelmatig zon, wat kleine karweitjes gedaan en wat aan het glas gewerkt.

Maandag was een wisselvallige dag, ’s morgens wat regen, ’s middag aardig wat zon. Wat kleine klusjes gedaan maar eigenlijk een heel rustige dag.

Dinsdag weer contact gehad met de verzekering (SOS International) en met de garage. Die gingen op zoek naar de juiste V-snaar en komen vanmiddag voor reparatie of afslepen. In afwachting daarvan voorbereidingen voor de paëlla-avond. Het dessert gemaakt (flan) en een caramelsaus gemaakt. ’s Middags verder met de voorbereidingen en wachten op de garage. Die niet kwam, had de juiste V-snaar niet kunnen achterhalen. Ze komen morgen om 10 uur de camper halen. De paëlla was goed geslaagd en de gasten waren zeer tevreden. ’s Avonds was het erg gezellig waarna we weer sliepen in onze camper.

Woensdag begon met regenbuien. We hebben tijdens de koffie gewacht op de garage die om half 11 kwam en de camper meenamen. Naar verwachting morgenmiddag klaar . . .
Vandaag hielden we ons bezig met snoeien (Hans en Tim), voorbereidingen avondmaaltijd (Wim) en de gasten en haakwerk (Coby). Later nog wat rommel opruimen in de lage porcherie, waar Hans en Mieke t.z.t. zullen gaan wonen. Met gasten / vrienden uit Helmond een aangeklede nassi goreng gegeten. De koffie-avond werd redelijk bezocht en er werden veel ervaringen uitgewisseld. Van de garage geen bericht ontvangen dus slapen we vannacht in de gîte Petit Maison. Maar dan eerst het bed opmaken natuurlijk en de tassen met spullen daar binnenbrengen.

Donderdag, een heerlijke warme dag. Geslapen in Petit Maison maar ik had veel last van mijn linkerarm. Overdag wat klusjes gedaan en gebeld naar de gararge. Maar die wisten nog niets, om 18.00 uur bellen! Dus nog wat in de zon gezeten en wat aan het glas gedaan. Om 10 voor 6 bellen maar dat mocht niet. Om 18.00 uur bellen! En toen kregen we te horen dat de wagen klaar was en dat we 'em konden komen halen. Dus Hans bracht me weg terwijl Coby en Tim het terras en de friet deden. Bij de garage aangekomen bleek dat contant of per cheque moest worden betaald omdat de reparatie door een ander bedrijf was gedaan. We werden naar de bank in het dorp verwezen om geld te halen. Maar dat was een bankkantoor van Credit Agrecole zonder geld. Toen het probleem bij hen gelegd. Waarop zij de reparateur belden en die zou komen met een pin-apparaat. Over 10 minuten. Franse minuten. Dus na ruim een half uur was 'ie er. Betaald. En weer naar huis. Om even over 8 waren we thuis en kregen van Tim en Coby te eten. Toen de spullen uit Petit Maison naar de camper. Morgen vertrekken we richting Rotterdam.

Vrijdag was weer een zonnige dag die we grotendeels in de camper doorbrachten. Na het ontbijt nog de laatste spullen inruimen en de luifel, die ik om half 8 had uitgedraaid om te drogen, weer indraaien. De watertank vullen en koffie drinken. In Uzerche nog even wat boodschappen doen en in Limoges uit eten (couscous en vleesspies). Onderweg nog even koffie drinken op een terrasje en dan het laatste stuk naar Parijs. Even over 8 waren we bij centrum Parijs waar we behoorlijk snel doorheen gingen. In Senlis dezelfde overnachtingsplek als een jaar geleden. Daar nog een stuk stokbrood eten, wandelingetje maken (waar is de bakker) nog even wat lezen en dan naar bed.

Zaterdag brood gehaald voor het ontbijt. Vannacht heeft het hard geregend maar nu is het zonnig. Weer op weg. Voorspoedige reis naar Nederland, zelfs Antwerpen ging snel. Maar in België ging de zon weg en kwam de regen daarvoor in de plaats. De Moerdijkbrug was afgesloten dus twee uur extra om in Rotterdam te komen. Daar een nieuw navigatiesysteem gekocht evenals cadeautjes voor twee kinderen en een kruimelzuiger. Chinees gehaald aan de Vlietlaan en op de koffie bij John en Ria én daar de bestelde koffie afgeleverd. John’s nieuwe auto bewonderd en daarna naar de camperplaats in Schiedam.

Zondag 16 juni, de verjaardag van Kyra wordt gevierd, een paar dagen geleden (de 12e) werd ze 8 jaar. Dus na het ontbijt met knäckebröt (vergeten vers brood te kopen) naar Hoogvliet. Het was een druk bezochte verjaardag met familie en vrienden. Bovendien was het goed weer. Halverwege de middag zijn we weggegaan, naar Hoek van Holland. Langs de boulevard gestaan met uitzicht op de Nieuwe Waterweg. Toen we weggingen was juist een camperplaats vrijgekomen dus hebben we daar overnacht.

Maandag nog even vers brood gehaald en dan naar Pieter met de jarige (2 weken geleden) Isa in het nieuwe huis. Ook Tijn (½ jaar)  was aanwezig, Anja moest werken. Het was gezellig en na de lunch zijn we naar  Elsendorp gegaan. Daar het een en ander opgeruimd en de was gedaan. Op tijd naar bed want we zijn allebei wel moe.

Dinsdag, een dag om boodschappen te doen, naar de bibliotheek te gaan, de televisie werkend te maken op de kabel van het park (samen met John) en vrienden van het park te zien en met hen koffie of zo te drinken. Nog wat in de tuin te werken, de camper schoonmaken (binnen) en de was weer op te ruimen. 's Avonds werden we op een saté-maaltijd getracteerd door Edith en Nico en gingen we weer op tijd naar bed. Gisteren en ook vandaag was het warm en droog. Benieuwd hoe we het morgen onderweg krijgen en straks in Frankrijk.

Woensdag op de normale tijd opgestaan en het dagelijkse  ochtendritueel gevolgd. De laatste dingen in de camper gedaan zoals de spullen uit de koelkast weer overhevelen. Dan nog koffie drinken met Nico en Edith en dan op pad. Eerst in Boxmeer bij de Lidl nog 2 kilo sperziebonen halen voor Frankrijk en dan naar Martelange om te tanken. Maar eerst net over de grens, in België nog frites eten met een paar sausjes. En dan wil de camper niet meer starten. De warme start is een probleem. Dus een half uurttje wachten, dan doet 'ie het weer. Bij het tanken dan maar niet de motor uitzetten, dat is minder vervelend dan daar een uur moeten wachten. Nog een klein stukje Frankrijk in en dan naar de camperplaats in Longwy. Tijdens de wandeling komen we langs een juwelier die een mooie ketting heeft liggen. Die nemen we mee, Coby is toch bijna jarig (13 september . . .).
We zijn net op tijd weer binnen; het gaat heel hard regenen. Een uurtje.
En dan is het weer gewoon warm zoals de hele dag al. We eten een noodle-soepje want de frites zitten er ook nog in. Vanavond een detective kijken en dan naar bed. Wat zijn er toch rare mensen op de wereld. We staan op een groot parkeerterrein met heel veel ruimte en toch gaat een camper vlak bij ons staan . . .

Donderdag reden we weer flink wat kilometers, soms in de regen, vaak in de zon. Toen we weggingen reden we langs de (grote) markt van Longwy waar we toch maar niet stopten. Wel onderweg om te lunchen en om een gerilde kip te kopen als avondeten. We slapen in Chateauroux waar we na de maaltijd koffie drinken in het park waar een live optreden is van een zangeres en een koor.

Vrijdag 22 juni reden we de laatste 200 km naar Aimée. Onderweg hadden we een beetje regen, op de camping wat meer. Maar aan het einde van de middag werd het droog. Een aantal bekenden zijn er nog en verder zijn er andere bekenden weer. Hans en Tim moesten vanmiddag weg dus wij waren weer samen als beheerders. Al wat voorbereid voor de pizza’s vanavond en later dus pizza gegeten en de gasten bediend. We gingen zo tegen 10 uur naar boven.

Zaterdag, wisseldag. Dus een gîte en twee safaritenten schoonmaken. En de keuken schoonmaken, immers gisteren pizza’s gemaakt. En de bar schoonmaken want gister werden de pizza’s daar gegeten. Maar ook taart bakken en een caravan ophalen. En eten maken voor onszelf. En Milou en Mieke want die kwamen vandaag ook weer terug. Vandaag koffieavond met taarten. Het was druk en gezellig.

Zondag was weer een mooie, warme dag met regelmatig bewolking dus niet te scherp licht. Lekker om buiten een beetje bezig te zijn met schoonmaken van de broodkar en het pleintje of met het schoonmaken van het sanitair. Ook nog een gehaktgerecht gemaakt voor dinsdag, de Indische rijsttafel. Vandaag ook kabel ingegraven met Tim en Hans en frites gebakken. Coby heeft veel nieuwe gasten verwelkomd en ingeschreven ingeschreven en het druk gehad met drankjes voor de gasten. De avond, na de avondmaaltijd was erg rustig.

Maandag was weer een warme dag met regelmatig bewolking maar de hoge temperatuur bleef. Coby heeft de gasten beziggehouden en ik deed wat schoonmaakwerk. Mieke en Milou waren met de twee katjes naar de dierenarts voor inentingen en chippen en Tim in Hans waren op het veld actief. Tijdens de lunch deed ik nog wat schilderwerk aan de camper en daarna uien schoonmaken en bakken. Gezien de hoge temperaturen werd ’s middags verder niet veel meer gedaan dan zitten, wat drinken en de gasten wat te drinken inschenken. Na het avondeten deden Coby en ik de bar en terras terwijl de familie een vergadering had.

Dinsdag, een warme dag met weer voorbereidingen voor de maaltijd morgen en wat klusjes en schoonmaak werkzaamheden. Op het veld werd weer gemaaid en we hebben aardig wat gerust.

Woensdag 25 juni, een warme dag, gevuld met veel activiteiten voor de Indische Rijsttafel vanavond. We hebben 34 inschrijvingen. Na de soep hadden we het buffet met drie vleesgerechten, een vis- en een kipgerecht, twee groentes en een eigerecht. En natuurlijk bijgerechten als bv atjar en kroepoek.  De maaltijd werd afgesloten met vers fruit met sorbetijs.

Donderdag, een warme dag, tot zo’n 40 gr. C. Dus heel rustig aan. Moet ook wel na de dagen voor de rijsttafel willen de armen niet zo goed meer. Dus een paar keer niets gedaan en nog even aan het glas gewerkt. Coby heeft het terras verdedigd.