Frankrijk 3 mei – 22 juli 2018.

Omdat we dit jaar 2 routes controleren voor Facile Media gaan we wat eerder naar Frankrijk. Bovendien zijn Sylvester, Marjolein, Sterre en Kyra een paar dagen op DisneyWorld Parijs en hebben we even onder Parijs afgesproken voor een paar dagen op een camping. Gisterenavond zijn we door Marjo en Nel getrakteerd op een tapas-etentje bij De Viersprong in De Rips. Erg lekker en gezellig.

Donderdag 3 mei 2018 na het ontbijt de laatste spullen in de camper, nog even koffie drinken en dan op pad. Over de A73 naar Maastricht om te tanken in Martelange. Eerst in Boxmeer nog een paar liter anders halen we Martelange niet. Prijs in Boxmeer € 1,30. In Martelange € 1,08. In België nog en frietje met 4 sausen gegeten als lunch. Wel fijn dat in België hard gewerkt wordt aan het verbeteren van de wegen. Enige nadeel: veel wegomleggingen. ’s Avonds slapen we in het Franse dorp Cresantignes, even onder Troyes. We waren hier al een paar keer eerder. We eten een noedelsoep, kijken tv, maken dit verslag en lezen nog wat voor dat we gaan slapen.

Vrijdag het laatste stuk naar de afgesproken camping in Bracieux in de Loire streek. In Orleans tanken en boodschappen doen. Het brandstoflampje brandt al. Met het navigatiesysteem benzinestation gevonden. Opgeheven. Dan naar de volgende. Bij een hypermarché. Niet te vinden. Diesel nu echt op. Gevraagd, bleek het benzinestation verplaatst naar de achterkant van het complex. Dus met een jerrycan daar naartoe. Dat weer in de tank en dan boodschappen doen en tanken. Dan de rest van de route naar de camping. We waren daar nog bij de receptie toen Sylvester c.a. kwam. Camper plaatsen, tent opzetten, wat drinken en naar het zwembad waar de meisjes zich goed amuseerden. Weer terug eten klaarmaken: asperges, gegrilde kip en frites. Na het eten een spelletjes en wandelingetje, wat kletsen, verslag maken en dan naar bed.

Zaterdag gingen Sylvester en Marjolein na het ontbijt boodschappen doen voor het avondeten vandaag en morgen. Wij gingen met de kinderen naar het zwembad (natuurlijk). De waterratjes verveelt dit nooit. Toen het hele gezelschap weer compleet was bij het zwembad was het al bijna lunchtijd. Daarna een wandeling door het dorp. Dan zwembad en spelletjes doen / lezen. Het avondeten gemaakt (snijbonen, kip, paprika in crème fraiche saus met rijst en gemengde sla. Na het eten afwassen en weer spelletjes en lezen.

Zondag haal de ik na het ontbijt onze fietsen van de fietsendrager en haalden Sylvester c.a. 4 huurfietsen. We gaan vandaag naar kasteel Chambord. Een 10 km fietsen door het bos waar alleen Coby problemen mee had. Kaartjes kopen, koffie of sap drinken en dan het kasteel in met de zeer vele torentjes. En de bijzondere trap. Een grote stenen wenteltrap die begon in de centrale hal recht tegenover de ingang. En ook recht tegenover de uitgang. Het was heel druk in het gigantische kasteel wat eigenlijk is ongericht als museum, dus niet als verblijfsmogelijkheid. Afgezien van een enkel meubelstuk. Na een goede twee uur hadden we het wel gezien, aten de meegebrachte broodjes en stapten weer op de fiets. Ook nu mocht ik Coby helpen. Weer thuis gekomen gingen de kinderen en Marjolein zwemmen en de rest lekker zitten in schaduw met wat gefilterde zon. Het avondeten bestond uit pasta met carbonara-champignons/hamsaus en gemengde sla. Nog wat lezen en badminton spelen en ’s avonds canasta (Coby en Sylvester). Het was vandaag weer warm; om 10.00 ’s avonds nog 27 gr. in de camper.

Maandag 7 mei vertrokken Sylvester, Marjolein, Sterre en Kyra richting Hoogvliet en wij richting Mende, het startpunt van onze controlereeks in de Auvergne met uitlopers naar het oosten en westen. We kwamen door Limoges en langs Uzerche, dus vlak bij camping Aimée Porcher. Maar we gaan verder. Onderweg nog getracht koffie te drinken in Rocamadour. Maar daar kun je beter niet in gaan met de auto. Geen parkeerplaats en zeer grote kans op schade. Het was wederom erg warm vandaag maar gelukkig hebben we goede airco. In de overnachtingplaats Gramat een wandeling gemaakt om de bakker te vinden. Als avondeten kip/snijbonenschotel aangevuld met stukjes merguez. ’s Avonds verslag maken en lezen. Een kleine regenbui.

Dinsdag ook weer een kleine onweersbui onderweg. En een grote regenbui. En een met hagel. En regelmatig sterke zon. Zeer afwisselend weer dus. ’s Morgens een verse baguette gehaald. Na het ontbijt, douchen etc. weer op pad. Aan het begin van de middag kwamen we op onze eerste controleplaats: Mende. Met gelijk al verkeerd adres, naam en gegevens. Alleen de coördinaten waren goed. De andere gegevens van een nieuwe camperplaats in Mende bij het sportvliegveld, een kilometer boven de stad. Na alle gegevens in orde te hebben gebracht en aangevuld, weer verder. Onderweg wat drinken is vandaag erg moeilijk; 8 mei is een officiële feestdag, een herdenkingsdag. In totaal controleren we, soms in de zon, soms in de regen, vijf plekken en stoppen om een uur of 7 op een aardige plek in Laguiole. We eten boontjes, aardappelen en merguez. Kijken t.v. (songfestival) of maken dit verslag en ordenen de foto’s voor Facile Media.

Woensdag. Het heeft veel geregend vannacht. Toen ik brood ging halen was het droog. Toen ik terugliep niet. Na het ontbijt foto’s gemaakt in de mist. Na nog een controle, een bezoek aan een kaasfabriekje; film, kijken in de productieruimtes en winkeltje. Waar net een bus met toeristen was leeggelopen. Daarna volgende controles in de mist. Na het middaguur (om 1 uur was het pas 11 gr.) trok de mist wat op en kwam de zon voorzichtig door. Om een uur of 4 stopten we in het plaatsje Mur de Barrez. Daar een wandeling gemaakt, wat presentjes gekocht voor een in juni jarige en een baby op komst. En een dessertgebakje én koffie gedronken. Vanavond eten we een kaasproduct: Aligot de Therondels (warme kaas met aardappel) met gemengde sla en een dessertgebakje.

Donderdag, Hemelvaartsdag. Dus eigenlijk alles gesloten. Behalve de bakkers ’s morgens en de markt in Mur de Barrez. Dus koffiedrinken onderweg zat er niet in. Maar eerst na het ontbijt een bezoekje aan de markt voordat we de volgende plekken gingen controleren. Het was vandaag wel droog maar wel vaak bewolkt. En de route was weer prachtig. Mooie camperplekken gezien en één was er al helemaal niet. We eindigen vandaag in Villecomtal op een camperpark voor zo’n 30 campers. Alle voorzieningen gratis. Een wandeling gemaakt door het dorp, bakker gevonden en bij de camper staan praten met eerst een Engelsman en vlak daarna een Fransman. Na het avondeten weer verslag maken en foto’s hernoemen.

Vrijdag 11 mei was weer een warme dag. We begonnen vandaag op een camperstop bij een struisvogelboerderij. We deden mee aan de rondleiding en kochten struisvogelbiefstuk en -paté. Daarna wat volgende camperplekken. Op de 9e zijn we zo tegen 6 uur gebleven. De voorafgaande 4 waren niet goed genoeg voor onze hoge eisen. Maar we staan nu op een mooie plek (Autoire) en zitten nog een paar uurtjes in de zon.

Zaterdag begon lekker zonnig maar zonder vers brood want dit dorp heeft geen winkel, zelfs geen supermarkt. Maar we hebben altijd knäckebröd in voorraad. We controleerden weer wat camperplaatsen, brachten onze website weer in de lucht en deden boodschappen. Om een uur of 4 vonden we een aardige plek in Souillac waar we de nacht gaan doorbrengen. Vanavond eten we super-Nederlands: macaroni met ham en kaas. Met gemengde sla.

Zondag 13 mei. Toen we wakker werden was het droog. Maar vannacht niet altijd. En gisterenmiddag ook niet toen we gingen wandelen. De droge periode was wat korter dan onze wandeling…. Wel lekker gegeten. Een beetje te veel zelfs. Maar goed, vandaag, zondag, vertrokken waar naar route 2. Een 75 km. verderop begon die. Onderweg nog een gebakje gekocht voor Moederdag. Toch maar zelf opgegeten. Op de tweede camperplaats hebben we ook weer gegeten, een camperstop bij een restaurant. We hadden beiden een assiete; Coby met biefstuk, ik met confit de canard. Wel wat lang wachten, het was nl erg druk. Achteraf nog even met de kok gesproken. We staan vannacht bij een gehucht (Boissieres) zonder bakker en de winkel gaat pas om 9 uur open zo bleek tijdens de wandeling. Ook vandaag was het bewolkt, zonnig en regenachtig.

Maandag weer een bewolkte, regenachtige dag waarop het niet warmer wordt dan 12 gr.C. Dus een mooie dag om camperstops te gaan controleren. Na het ontbijt (geen vers brood) kwamen de grasmaaiers (schapen), een cadeautje voor Coby. Een camperplek was nauwelijks bereikbaar dus die gaat uit de gids. We overnachten in Valence bij een voormalig abbatoir waar we om rond 4 uur aankwamen. Na een uurtje een wandeling (bakker zoeken) en bemerken dat er morgenochtend markt is. Vanavond eten we struisvogelbiefstuk met witlof en gekookte aardappels.

Dinsdag, hetzelfde weer als gisteren. Maar tijdens de wandeling naar de bakker én tijdens het marktbezoek was het droog. Voor de verandering ook weer eens een nieuwe bril gekocht. Alleen nu nog in Nederland er glazen in laten zetten. Ook op de markt wat gekocht. Etenswaren. Voor vanavond twee gerechten met couscous; gestoofde stukjes kip en gehaktballetjes in groenten. En groente, fruit en cake. Tegen het middaguur weer aan het werk. De eerste was een kleine, ongure camping. Dus schrappen. Verder wel “normale” camper-plaatsen. Tussendoor ook nog de was gedaan in een wasmachine bij een supermarkt. Alles is weer schoon en droog. Even na 5 uur gestopt in Nègrepelisse om daar de nacht door te brengen. Eerst een wandeling naar het dorp; bakker zoeken. Dan verslag maken enzo. Straks eten warm maken en dan lezen en tv kijken.

Woensdag wordt het weer wat beter, geen regen gehad. Ja, vannacht een buitje om het af te leren. Maar overdag was het droog. We deden wat camperplaatsen en gingen na nr. 22 niet naar 23 maar richting Andorra. Een bijzondere plek op een Base de Loisirs en bij een magnetiseur. Nog wat boodschappen gedaan, getankt (1,42) en de bakker gezocht (en gevonden) in Les Cabannes, een goed uur voor Andorra. Ze hadden er ook wat lekkers bij de koffie.

Donderdag is een stralende dag, het wordt zelfs erg warm. Mooi om naar de sneeuw te gaan. Zoals we al wisten was het een weg vol haarspeldbochten naar het kleine staatje. Maar zeker de moeita van de kilometers waard. Lekker koffie gedronken op 2,5 km hoogte met sneeuw rondom. Andorra  stad is een erg drukke stad, eigenlijk niet leuk om met de camper in te gaan. Maar getankt (€ 1,04) en aan de rand van de stad nog boodschappen gedaan en het menu van de dag gegeten. Toen verder Spanje in na een gezellige controle aan de grens. In La Seu D’Urgell op de camperplaats gaan staan en uitgerust (dutje-lezen) en wandelingentjes gemaakt in de stad. En carajillo (koffie met cognac) gedronken. Om half 8 waren we weer thuis, nog even wat kleins eten, verslag maken, lezen en tv kijken.

Vrijdag is het weer een mooie dag maar regelmatig koud, zo in de sneeuw van Andorra. We gaan eigenlijk in één keer door naar Camping Mille Fleurs waar we veel over hebben gehoord. Deze camping is pas onlangs verkocht aan een Frans echtpaar. Allervriendelijkst en een mooi terrein. Vanmiddag hebben we een poosje niets gedaan en gelezen. En daarna nog een keer. Maaltijd gemaakt en gegeten: meloen met Jamon serrano, gebakken witvis met gekookte aardappels en witlof. Na de afwas nog een praatje gemaakt met de buren en dan de gebruikelijke avondrituelen.

Zaterdag. Vanmorgen was het gras nog nat na de regenbui van vannacht. Maar overdag was het overwegend heerlijk warm. Een rustige dag met een wandeling over een bospad. Smal, klei, nat dus glibberig. Na afloop de schoenen schoonborstelen en dan weer handwerken en lezen.

Zondag 20 mei was weer een prachtige zonnige dag. We zijn allebei flink gekleurd door in de zon te zitten/liggen borduren en lezen. Een beetje rondwandelen en wat praten met de buren maar voornamelijk niet veel doen. Aan het einde van de middag begon het flink te regenen en dat ging ook de avond door met wat korte onderbrekingen. Wel lekker gegeten. Eerst een beker koude Spaanse gaspacho-soep, dan meloen met ham en als hoofgerecht aardappels, bloemkool met mornay-saus en varkensmedaillons en inktvis-tentakel. ’s Avonds lezen en tv kijken.

Maandag is het weer tijd om aan het werk te gaan. Normaliter zijn we op de 24e op Aimée Porcher. We moeten nog 11 plekken controleren en we willen nog naar Lourdes. De rit naar de eerste controleplek duurt bijna 3 uur, dus, na het ontbijt en opruimen gaan we, na betaald te hebben en afscheid genomen van onze buren, tegen 10 uur op pad. Onderweg nog even koffie drinken en dan een broodje eten op de eerste controleplek. De laaltste plek die we vandaag willen doen is bij een herten-boerderij. Maar eenmaal aangekomen op de coördinaten, zitten we op een boerenlandweg zonder herten in de buurt. Blijkt dat het adres 40 km. verderop is. Maar het is inmiddels bijna 6 uur dus zoeken we een dorpje met een goede parkeerplaats en een bakker in de buurt. Even later is dat gevonden. We wandelen wat rond en maken een kip-bonen-schotel uit de vriezer warm.

Dinsdag doen we de laatste 25 km naar de hertenboerderij wat een restaurant blijkt te zijn met een flinke roedel herten. Die daar geslacht worden. Daarna naar Lourdes. Wat een mensen daar bij de grot en de kathedraal. Een aardige wandeling vanaf de parkeerplaats voor camper (extra groot dus) naar het hele gebeuren. Aardig wat gehandicapten die daar op een “wasbeurt” wachten. Na daar nog koffie gedronken te hebben en wat aankopen gedaan te hebben op pad richting camperplaats. Redelijk druk in het spitsuur maar gelukkig veel rustger riute gevonden via D-wegen (Route Departemental). De eerste plek, gevonden om ca. 18.00 uur ligt langs een drukke weg. Dan maar de volgende in het midden van een dorp. Alleen staat daar nu een feesttent. Maar dan is het raak, inmiddels 19.30 uur. Wat eten maken, wandelingetje en verslag maken / tv kijken / lezen.

Woensdag 23 mei zijn we de laatste 2 stops van onze route gaan controleren. Daarna rustig aan richting Aimée. Onderweg uit eten én de was doen en uiteindelijk nog overnachten op een “oude” controleplek.

Donderdag rijden we de laatste 100 km naar Camping Aimée Porcher. Onderweg boodschappen doen voor de eerste dag daar eten voor ons allemaal. Net na het middaguur arriveren we en worden welkom geheten door Hans en Tim. Dan de camper op z’n plek zetten en dan gezellig bezig en bijpraten. We bekijken ook de nieuwe broodwagen voor zelfbediening door de gasten. Ik bak weer frieten voor de gasten en voor onszelf ook een frikandel A.P. Na het eten koffie en even na half 10 waren alle gasten weg en zijn wij naar ons huisje gegaan.