Frankrijk 2016, van 22 mei tot 19 juli.

De dagen voorafgaand aan het vertrek waren we bezig met schoonmaken van het huis en ruimte maken voor de gasten. Dus kastruimte vrijmaken en spullen elders opbergen. En met pedicure-werkzaamheden. De laatste avond aten we (lekker) bij Lidy en Jacques. We sliepen in de camper in onze tuin.

Zondag 22 mei de laatste post halen, douchen en ontbijten. Vertrek om 9.00 uur. Eerste stop is Sittard; bij Rob, Annemieke en Cato een boek halen over Finland en een over Helsinki. Gezellig koffie gedronken en gehoord dat Annemieke moest spelen tijdens een processie. Mooie Franse hoorn speelt ze. Cato is een leuk kind en Rob een leuke vader. Dan verder richting Martelange. De laatste heuvel was te steil, de brandstoftank stond te schuin waardoor er geen brandstof meer bij de motor kwam. Geparkeerd en gelift naar het benzinestation. Meegereden met een medewerker van de Aral. Met 5 liter diesel teruggelift naar de camper. En dan weer naar het Aral station. We tankten maar 71 liter dus er zat, toen de motor uitviel, minstens nog 5 liter in de tank. Na een paar afgekeurde camperplekken staan we om 16.45 uur in Verdun bij snoepfabriek Braquier. In de winkel wat geproefd en gekocht. Morgenochtend vanaf  9.00 uur gratis rondleiding. Gaan we doen.
Een poosje gelezen, gegeten en afgewassen (Coby) en verslag geschreven (Wim). Vanavond zal wel worden gevuld met lezen en televisie kijken.
We vertrokken uit Elsendorp met km.stand 233834 en stonden in Verdun op 234224. We reden dus 390 km. Waarvan 90% in de regen. Die nu ook op de camper klettert.

Maandag. Na het ochtendritueel deden we de rondleiding met audiotour. Leuk om weer eens in een suikerwerkfabriek te zijn. Na alles gezien en geproefd te hebben verlieten we Verdun. We volgden een stuk autoroute (151 km : € 18,60) tot Troyes. Daarna de N-wegen tot in Bonny sur Loire waar we een mooie camperplaats vonden. Een wandeling gemaakt en gezien waar ik morgenochtend vers brood kan halen. Verder een dutje gedaan, gegeten en gelezen. Vandaag reden we 325 km. Maar ongeveer de helft in de regen. Het is nu 20.00 uur en buiten 12 gr.C. En het regent weer.

Dinsdag is een zomerse dag. Dus geen regen en wel zon. Onderweg bezoeken we wat winkels maar kopen weinig. Wel lunchen we. Tegen 4 uur hebben we 241 km gereden wanneer we stoppen in Bessines sur Gartempe. Daar wandelen we (bakker zoeken) en lezen op een bankje in de zon. Het avondeten is stokbrood met kaas of aardbeien. Het avond-programma is borduren, verslag bijwerken, lezen en tv kijken.

Woensdag rijden we de laatste kilometers naar Aimée Porcher. Vandaag een wat wisselvallige dag. Onderweg nog boodschappen gedaan (kaas) en daar de oud-electricien van de camping ontmoeten. Zijn ogen zijn nog slechter geworden. Maar hij heeft leuk werk en het goed naar z’n zin. Hij komt binnenkort even langs om verder bij te praten. Op de camping weer een hartelijk weerzien met Hans en Mieke. Na het uitpakken van de boodschappen en het plaatsen van de camper zijn we de keukenkasten gaan inruimen. ’s Avonds met z’n 4-en gegeten; wat verlaat want de oud-eigenaren van Lous Suais kwamen een nachtje op onze camping. De koffie was gezellig met ook de overige gasten. Om 11.30 uur naar boven. We reden vandaag 98 kilometer.

Donderdag opgestaan op onze vertrouwde plek. Nog niet warm genoeg om buiten te ontbijten. Mieke was vandaag jarig dus gingen we uit eten in het dorp. Leuk om daar oude bekenden weer te zien. ’s Middags werden de ijskaarten gemaakt door de dames en installeerden Hans en ik de buitendouches, de brandblussers en de plaatsnummer-bordjes. Het avondeten was een stuk brood met wat kaas. ’s Avond kwam 1 stel uit Noord-Holland een koffie/thee drinken. Tegen 11 uur waren we weer in ons huis op wielen.

Vrijdag was weer een prachtige dag. Het terras hebben we verder gevoegd. Wat kabels uitgelegd en Coby is naar de tandarts gegaan. Dacht ze. Maar het was een huisarts. Morgen nog eens proberen naar een echte tandarts te gaan. Twee weken geleden heeft de tandarts thuis een gaatje gevuld maar dat heeft tot heden alleen maar een pijnlijk effect gehad.
Voor een paar gasten en onszelf friet gebakken en Mieke maakte een quiche. Om half 11 na een gezellige avond met ook twee gasten, zijn we huiswaarts gegaan.

Zaterdag begon met veel zon. Tegen het einde van de middag begon het te regenen. In de zon hebben Mieke en ik tafels en banken schoongemaakt, kleine reparaties gedaan en op z’n plaats neergezet. in die tijd waren Coby en Hans naar de tandarts (er bleek niets aan de hand behalve de pijn) en boodschappen doen. Na de lunch hebben we met z’n drieën gewerkt aan de renovatie van wip-wap en klimrek. Van die laatste moest een paal vervangen worden die in een blok beton was gezet. Klein probleempje om het beton te verwijderen en nieuw op z’n plek te krijgen. Toen dat bijna klaar was ging het regenen. Maar dan wel afmaken. In de blubber. Na het douchen een portje drinken en de foto’s uitzoeken voor de website van Aimée.  Dan maaltijd maken, taart bakken en de avondkoffie klaarzetten. In de avonduren koffie drinken met de gasten en werken aan het verslag.

Zondag 29 mei was een regenachtige dag. Dus allerlei binnenactiviteiten zoals het controleren van de prikkabel (verlichtingssnoer), het invullen van het planbord, maken van menukaarten en administratie. Bij de houtkachel natuurlijk. Voor wat gasten friet gebakken en voor onszelf hebben we pasta gemaakt.
’s Avonds koffie gedronken en zo met een stel dat bij ons boven was komen staan. Door het natte gras en de natte klei was hun plek beneden niet meer te bereiken voor hun camper.

Maandag weer een regenachtige dag. Maar lang zo erg niet als in Nederland. Het regende hier gestaag maar niet hard. Kon naar de camper lopen (150 m.) zonder nat te worden. Maar toch niet veel buitenactiviteiten gedaan. Wel een weekmenu gemaakt voor als straks de bridge-groep komt. En een boodschappenlijst gemaakt, ook voor de kleine kaart en de bar. Na het eten even boven en dan weer de koffie-avond. Lekker druk, dus gezellig.

Dinsdag wederom de hele dag regen. Maar we hebben ons niet verveeld. Terwijl Coby en Hans boodschappen deden hebben Mieke en ik gerechten gemaakt en voorbereid. We maakten Bebotok (pittig gehakt), preisoep, tomatensoep, appelmoes, boeuf bourgignon, daging bumbu Bali (Balinees rundvlees), bumbu voor ajam pedis (pittige kip kruiden) en de maaltijd voor
vandaag: kipfilet en rijst met kerriesaus. Het merendeel in een flinke hoeveelheid; er is bijvoorbeeld ruim 5 kilo uien doorheen gegaan vandaag. Tot in de avonduren zijn we bezig geweest,
ook met de gasten is de bar ’s-avonds.

Woensdag 1 juni 2016; een dag met aanzienlijk minder regen. Maar boodschappen moesten nog worden gedaan om o.a. ajam pedis en daging smoor te maken. Dus zijn Coby en ik met de Cherokee op pad gegaan. ’s Middags die gerechten gemaakt en nog een paar andere gerechten, samen met Mieke, allemaal voorraad. Coby was bezig met inpakken van presentjes voor de grabbelton, later samen met Mieke. Daarna met z’n drieën begonnen met ordenen van de bovenschuur. Hans en Mieke zijn voor de avondmaaltijd uitgenodigd in het dorp dus wij mogen vanavond de gasten amuseren.

Donderdag, een dag met een gezamenlijke maaltijd. Er waren 9 mee-etende gasten. Dus ook tijd voor andere activiteiten zoals de ijsjesvriezer bijvullen en de voorraadvriezers een beetje ordenen. Verder een lekker rustige dag met nog steeds regen. Niet hard met wel met grote regelmaat. Hans voelde zich niet lekker vanmorgen, mogelijk door het eten gisteren, o.a. zelfgeplukte paddenstoelen……. Pieter belde vandaag; hij is vader geworden van Isa. Alles gaat goed met kind en moeder Anja. Zijn we weer opa en oma geworden. De maaltijd voor ons en wat later voor de gasten was preisoep, kipfilet met mosterdroomsaus, aardappeltjes uit de oven met olijfolie, knoflook en rozemarijn en als dessert een taartje van banketbakkersroom met stukjes aardbei op een kruimelbodem met een scheutje likeur. Afgewerkt met verse slagroom en aardbei. Na de maaltijd zijn de gasten altijd redelijk vroeg weg dus waren wij om 10 uur in de camper.

Vrijdag, 3 juni 2016. Een mooie zonnige dag die begon met het ontbijt buiten in de zon. Na de koffie gingen Coby en Mieke boodschappen doen, Hans maaien en ik tafels, banken etc. schoonmaken. Na de lunch lekker in de zon gezeten, de prikkabel opgehangen met z’n 4-en, alleen nog boven het terras. Boven de pétanque-banen moet nog. Coby was bezig met het borduurwerk voor Isa en het inlijsten daarvan en samen met Mieke de planten in bakken zetten. Het avondeten was makkelijk; hetzelfde als de gasten gisteren aten. De bar ’s avonds was rustig; twee gasten die voor 10 uur al naar boven gingen. Ik zocht intussen de vide-greniers (rommelmarkten) in de omgeving voor de aankondiging op kantoor. Om half 11 gingen ook Hans en ik naar ons huis.

Zaterdag weer een mooie dag, wel wat bewolkt. ’s Morgens nog niet buiten ontbijten. Coby heeft nog steeds soms wat last van haar kies en ik heb wat rugwervels verdraaid. Dus Coby een Ibuprofen en ik wandelen en rustig aan doen. Met z’n 4-en hebben we de eerste gîte weer gebruiksklaar gemaakt. We hebben taarten gebakken (appel- en sinaasappel-cheese) en de maaltijd voor onszelf gemaakt en gegeten. De koffie-en-taart (en drankjes)-avond is goed bezocht, 6 stellen kampeerders zijn geweest.

Zondag, een mooie zonnige dag met wat bewolking anders wordt het te warm. De rug is ietsje beter en Coby d’r kies roert zich niet. Na de koffie maken we de volgende gîte schoon (nu La Cabane, gisteren Petit Maison) en maak ik foto’s van een puttertje. Hans maait wat en ik scharrel wat in de keuken terwijl Coby en Mieke de laatste hand leggen aan de gîte. Na de thee hangen we de prikkabel boven de pétanque-banen. Onze vrienden uit Leeuwarden arriveren. Een ander stel vaste gasten, ook uit Friesland, zijn al een paar dagen eerder gearriveerd. Wij, en een aantal gasten eten frites en een snack.

Maandagochtend om half 6 ging de wekker. Om kwart over 6 liep ik naar de VW-bus waar Hans ook arriveerde. We gingen boodschappen doen bij de Metro (Makro) in Brive. Om 9 uur de resterende boodschappen halen bij de Netto en dan terug naar de camping. Daar waren de werklui al bezig met de pergola van Hans en Mieke en gingen wij de boodschappen opruimen. Ook nog even de laatste gîte schoonmaken (Porcherie) waar ook nu weer ’s middags de laatste dingen werden gedaan. De vriezers opnieuw ingericht en Coby schreef weer flink wat nieuwe gasten in waaronder een bevriend stel uit Helmond. Daar ook een tijd mee zitten praten. Het nieuwe terrein werd door een loonwerker gemaaid; de eerste keer ons nieuwe veld. Als avondeten maakte ik nassi goreng en na het eten hadden we weer koffie-avond.

Dinsdag begon druilerig en met ’s nachts een hevige bui. En dat druilerige ging de hele dag door. ’s Morgens werd door een ieder schoonmaakwerk gedaan en ’s middags werd gewerkt voor de gezamenlijke maaltijd voor 34 personen: gebakken champignons met kruidenboter, vis in bladerdeeg, vlaamse frieten groene salade en als dessert chocolademuffin met vloribaare chocoladehart met een bolletje vanille-ijs. Tussendoor aten wijzelf pasta met zalm-champignon roomsaus. Gelukkig speelde mijn rug pas op toen zelfs de afwas bijna klaar was. Coby’s kies houdt zich rustig. Na een drankje voor onszelf gingen we even voor 11 naar ons huisje.

Woensdag, een rustige dag met schoonmaakwerk van keuken en restaurantgedeelte. En wat andere campingdelen die bekeken moeten worden. Lekker bijkomen van de drukke middag/avond  gisteren. Weer vele positieve reacties van de gasten op de maaltijd. De pergola werd afgemaakt en daarna eten, even rusten voor de bardienst. Waar we het heel erg rustig hadden. Dus om 10 uur naar de camper. Morgenochtend nog even wat activiteiten en dan vertrekken we na de lunch naar Parijs waar we even ten noorden van de stad zullen overnachten en de dag daarna naar Nederland.

Donderdag 9 juni. Na douchen en ontbijt nog een cheesecake maken. Proberen om ‘em wat luchtiger te krijgen door i.p.v. crème fraiche opgeklopte slagroom te gebruiken.  Na anderhalf uur in de oven ziet het resultaat er veelbelovend uit. Volgende week kunnen we een in de vriezer bewaard stukje proeven. Nu eerst afkoelen. En wij gaan zo vertrekken. Intussen heeft onze vriendin uit Leeuwarden weer een prachtig bloemstukje gemaakt. Na de lunch starten we om ca. 14.00 uur onze reis naar Nederland. Nog even bij de Netto wat boodschappen doen. We rijden om de beurt. Drinken koffie in Argenton sur Creuse. Bij Vierzon blijkt de weg naar Orleans / Parijs afgesloten. We worden omgeleid via Tours, Le Mans, Rouen en Amiens naar Lille. Een flink stuk omrijden. Onderweg halen we een bak kip en frites bij Kentucky Fried Chicken dat we onderweg kunnen opeten. Net voor middernacht stoppen we op de camperplaats in Conty 20 km voor Amiens. Het was vandaag een warme, zonnige dag. We begonnen vandaag met km-stand 234888 en eindigden met 235678. We reden dus 790 km. Waarvan ca. 550 km over de autoroute wat 92,30 kostte.

Vrijdag rijden we het laatste stuk naar Scheveningen, de laatste 438 km (eindstand 236116). Om half 4 staan we voor de deur van de Sickesz praktijk. Nog even douchen en rusten en dan naar de behandelkamer van dokter Holan. Die leeft zich helemaal uit; zet veel wervels weer recht. Dan lopen we naar Paagman en kopen presentjes voor Isa en Kyra. In de camper eten we wat en rijden dan naar Schiedam, naar onze overnachtingplaats.  De schotelantenne kan de satelliet niet vinden dus gaat ook Coby lezen.

Zaterdag. Gisteravond, net in bed begon het te regenen. Vanmorgen regende het nog. Maar nog steeds niet hard. Dus gewoon naar de Hema lopen (10 min.) voor het ontbijt. Op de weg terug (geen regen meer) nog even Blokker en Kruidvat in. Toen naar de Chinese boot voor trassi en zo. Dan naar Alexandrium, eerst naar Blokker (weer geen koelkastthermometer) en dan naar de ANWB voor een routekaart Frankrijk en om te horen dat op hun website actuele informatie staat over de Franse wegen. We hebben geen zin om op de terugweg weer zo ver (300 km.) om te rijden. In Naaldwijk pasfoto’s laten maken en dan naar Isa, Pieter en Anja. Klein hoor zo’n kindje van 10 dagen oud. En het blijft bijzonder om mensen, die je als kind al kende een eigen kind te zien hebben. Indrukwekkend, vertederend en ontroerend zo’n jong gezinnetje. Langs de boulevard nog wat gegeten en de “Rotterdam” van de HAL gekeken die langsvoer. Daarna binnendoor naar Zoetermeer voor een gezellige avond met Bert, Marijke, John en Ria. Even over 12 reden we naar Capelle, dronken nog even wat bij Ria en John en gingen tegen 2.00 uur naar bed.

Zondag 12 juni hebben we ontbeten bij John en Ria. Daarna naar Hoogvliet want Kyra wordt vandaag 5 jaar. Er was niet zo heel veel visite, wel alle vrienden, buren, Wouter en Annemieke met Cato maar verder geen familie. Het was wel gezellig en de jarige was erg gelukkig. Na het avondeten zijn we naar Ommoord vertrokken. Niet naar Schiedam want morgenochtend hebben we een afspraak op de deelgemeente om 9.00 uur voor een nieuw paspoort.

Maandag waren we om voor 9 uur al bij de deelgemeente; het aanvragen van het paspoort duurde niet lang. Daarna in het winkelcentrum (wifi) naar de website van de ANWB gekeken voor wegafsluitingen in Frankrijk. Maar net als een kleine week geleden geen meldingen…..!  Nog de laatste Nederlandse boodschappen voor de Indische rijsttafel in Frankrijk, een kop koffie drinken en dan op weg. Vlak voor de grens met Frankrijk nog even getankt en dan de autoroute op. Het ging voorspoedig, wel erg druk in Parijs. Net onder Parijs, in Saint-Fargeau-Ponthierry, stonden we om 5 uur op de camperplaats in een buitensportpark met uitzicht op de jachthaven. Een wandeling gemaakt, even kijken naar een wade-boarder en dan wat eten. Niet voor mij want mijn darmen hebben het al een paar dagen niet naar de zin. Coby at wat lekkere broodjes en aardbeien natuurlijk. Ze was ook blij, de televisie heeft weer signaal. Alleen de programma’s……. We reden vandaag (met flink wat regen) 492 kilometer.

Dinsdag reden we het laatste stuk naar Aimee Porcher. Onderweg nog boodschappen gedaan. Na 447 kilometer waren we weer in Eyburie. We konden ons eigen plekje niet op, het had net heel erg hard geregend en een helling rijden van nat gras op natte klei gaat dan niet lukken. We staan nu dus op een parkeerplaats. Het weerzien met Hans en Mieke was hartelijk evenals met Milou en Anne. Na de boodschappen te hebben opgeborgen en met Hans gekeken te hebben naar de niet functionerende droger gingen we, samen met de gasten aan tafel. Maar eerst moest Coby nog een nieuwe Engelse gast inschrijven en ik hem z’n plekje tonen. De maaltijd van tomatensoep met zwarte olijfringen, twee stukken quiche, boontjes en gefrituurde aardappelschijfjes was lekker. Net als het nagerecht, een kaneelpannenkoekje met cranberryroom. Nog een poosje zitten napraten met Hans en Anne en toen op tijd naar bed. Maar eerst even uitrekenen hoeveel
de rit naar Nederland aan brandstof en tolgelden heeft gekost:
€ 503,-

Woensdag was weer een regenachtige dag. En er gingen 4 gasten weg. Die dus allemaal met de Jeep moesten worden gehaald (hun caravan natuurlijk). En ook deed de wasdroger het niet wat dus heel vervelend is als het redelijk vaak regent. De machine uit elkaar gehaald maar geen fout te ontdekken; hij verwarmt wel maar de trommel draait niet altijd. Na de lunch bezig geweest met de maaltijd van de bridgegroep en onszelf: salade paysan, kipstukjes in een saus met uien, gember, rozijnen, op smaak gebracht met honing, zout gemberstroop en sambal. Begeleid door couscous met lenteui en rode paprika. En als dessert chocolade muffin met vloeibare kern met een bolletje ijs. Na de maaltijd voor de groep nog wat hapjes en voor ons een drankje. Om half 12 was het bedtijd.

Donderdag was wat minder regenachtig en zowaar brak de zon af en toe door. We zijn wat in de keuken bezig geweest met de voorbereidingen voor de maaltijd voor de bridgegroep vanavond en voor de Indische rijsttafel morgen. Ook wat snoeiwerk en opruimwerk gedaan; morgenochtend wanneer Anne naar de trein wordt gebracht gaan we naar de déchetterie (milieustraat). De maaltijd ging weer goed: hartige muffin, eendenborstfilet, Vlaamse friet en salade met peer en blauwschimmelkaas. Dessert: gebakken camembert met frambozensaus. Na het eten een wandeling gemaakt voor de conditie van de rug. De koffieavond was erg gezellig met twee echtparen uit Friesland. Om 22.30 uur gingen we naar boven.

Vrijdag was weer een regenachtige dag. Het begon al vroeg, om even over 8 stapte ik in de auto waar Hans en Anne ook in stapten. Eerst brachten we Anne naar het station in Uzerche voor de trein naar Parijs, dan overstappen naar Amsterdam. Daarna naar de déchetterie om het grofvuil weg te brengen en bij Dessault naar een grasmaaier/zitmaaier te bekijken die toch wel flink prijzig wordt. Verder de dag doorgebracht met de voorbereidingen voor – en de presentatie van de Indische rijsttafel met een 12-tal gerechten. Als gebruikelijk is het in de bar na zo’n maaltijd al
gauw stil dus waren we, moe weliswaar, om 10 uur weer in de camper. Dankzij onze tijdelijke plaats kan geen tv worden gekeken. Een grote boom staat in de weg.

Zondag, we zijn nu 4 weken geleden vertrokken naar het zuiden. Nog zo’n 4 weken meer te gaan. Ongeveer de helft hebben we mooi weer gehad. Maar we hebben het in ieder geval naar ons zin.
Deze dag begon met het vertrek van Mieke en Milou naar Nederland. Tegen half 8 reden ze weg. Wij tegen half 10, naar Objat waar we koffie dronken met de gasten uit Leeuwarden, naar de markt gingen en o.a. een gegrilde kip kochten. Om 1 uur waren we weer terug. Na de lunch samen met Hans wat techniek-klusjes gedaan terwijl Coby de wacht hield en de gasten hielp en nieuwe inschreef. Ik heb een paar kilo friet gebakken en onze kip opgewarmd. Tijdens het frietbakken arriveerden vaste gasten, twee dames uit België. Aan het begin van de koffieavond was niemand aanwezig dus gingen we tegen half 10 naar boven. De camper staat nu bijna op zijn oude plaats, door de gladde ondergrond nog net niet helemaal.

Om te voorkomen dat deze verslag-pagina te groot wordt, gaan we verder met: