Frankrijk 2017 (13 mei / 17 juli) Deel 3.

Wederom lukt het niet om het verhaal te vervolgen in deel 2. Daarom nu verder met deel 3.

Zaterdag 1 juli was een dag met bewolking en af en toe een buitje. We begonnen met wat opruimen in de bovenschuur waarna ik de materialenhoek afmaakte en van licht voorzag. Coby was weer voornamelijk bezig met de gasten, zowel nieuwe als reeds verblijvenden. Hans en Milou haalde boodschappen en nieuwe vissen. Als avondmaaltijd hadden we een “bouw het zelf maaltijdsalade”. Daarna deden Coby en ik de koffie met de vanmiddag gebakken nectarine-clafotis. Voor de drankjes gingen we naar boven waar we dus voor 10 uur al waren.  Nu al weer 8 weken geleden gingen we op reis.

Zondag
was een middelmatige dag qua weer. Alleen het midden was warm genoeg om bloot te zijn. We begonnen met platanen snoeien. Daarna wat aangenamer klusjes, opruimen, schoonmaken etc. Aan het einde van de middag, na lang en uitgebreid thee-en portdrinken bakte ik friet voor de gasten en onszelf. Daarna nog een genoeglijke avond.

Maandag gingen we na het ontbijt boodschappen doen, ook alvast voor de gezamenlijke maaltijd morgen. Daarna vriezers reorganiseren en nog wat aan het tiffany-project werken. Inmiddels was het ook weer lekker warm geworden. Eten klaarmaken en opeten en een gezellig avondje op het terras.

Dinsdag
moest wederom inkopen worden gedaan; er hadden meer gasten ingetekend dan verwacht. We waren net op tijd terug om afscheid te nemen van een leuk stel uit Goes.Verder de maaltijd voorbereiden en in de lunchpauze aan de camper schuren. Dan de maaltijd verder samen met Mieke voorbereiden terwijl Milou onze pastamaaltijd maakte. Nog even rust en dan de maaltijd: Vooraf boerensalade met sla, tomaat, gebakken spekjes of kaas voor de vegetariërs en met kaas gebakken croutons. Hoofdgerecht varkensvlees met honing-mosterd-tijm saus of pittige gamba’s met haricots verts in bacon of bosui gewikkeld met aardappelballetjes en geroosterde tomaatjes. Als dessert gebakken camembert met  frambozensaus. Het ging voorspoedig en de gasten waren tevreden. En wij ook want het was ook nog eens een lekker warme dag.

Woensdag was weer een prachtige dag, gevuld met allerlei klusjes zoals schoonmaken van ovenroosteres en de keukenvloer. Maar ook met lekker veel zitten in de schaduw met een kop koffie of thee. Na het avondeten en een kop koffie brachten Hans en ik Jeffrey weg naar Brive en kwam buurjongen Gregory met een vriend om de gevangen otter te verhuizen. Toen we allemaal terug waren gezellig met de jongens zitten kletsen terwijl de gasten ook op het terras zaten.

Donderdag 6 juli, een warme dag met veel lekker zitten maar ook wat schoonmaakwerkzaamheden, uit eten met Hans en Mieke en schuren van camperdak en –achterkant. Ook nog wat aan het glasobject werken en friet bakken.

Vrijdag werd een voor ons rustige warme dag. We kregen de fooienpot met een leuk bedrag, ik zat in een sodabad door een omgeslagen teennagel en Coby had het rustig want er zijn niet veel gasten. ’s Middags kwam de camping-inspecteur die Hans, Mieke en Milou de hele middag bezighield. Ik sneed de pizza-ingrediënten en precies op tijd was het onderhoud afgelopen zodat we pizza’s konden maken. Daarna een rustige avond met een net gearriveerde hulp en haar zuster en Hans die morgenvroeg naar Nederland gaat.

Zaterdag hielpen Mieke en ik Milou met het verplaatsen van de tent en Coby was op het terras voor de gasten. ’s Middags was ook erg rustig. Er zijn weinig gasten en het is warm en benauwd. Ik deed nog wat aan het glas en maakte nassi goreng. Ook voor Tim en Linn die aan het begin van de avond arriveerden.

Zondag, onze eerste vrije dag. Dus tijd om aan de camper verder te werken. De weersverwachting geeft aan dat er misschien een drupje valt. We nemen het risico; ik ga verven. Eerst dak en achterkant ontvetten, dan drogen. Daarna de primerlaag en dan de eerste laag kleurlak (lichtgrijs). Het was een lekkere temperatuur, warm maar niet té. Alleen wat veel wind waardoor er nu wat kleine dingetjes in de lak zitten. Maar voor de tweede laag licht opschuren en dan zorgen voor windstil weer. Maar dat over een poosje. Het was vandaag bij elkaar een kleine zes uur werk. Ik was dus behoorlijk moe. Nog even zitten op het terras, eten, koffie drinken en dan naar huis. Het was inmiddels toch gaan regenen maar de lak, met een droogtijd van 2 uur zit er al 4½ uur op.

Maandag was een koele dag met af en toe een bui.’s Morgens heb ik met Tim nog de laatste kabels uitgelegd en ’s middags heb ik de tiffany-viooltjes in elkaar gezet. Het afwerken doe ik in Nederland wel.  Coby heeft zitten lezen en deed in de keuken een paar keer de afwas. Het avondeten maakte ik en aten we met z’n zessen. Daarna nog een avondje zonder gasten en dan naar bed.

Dinsdag was het aardig weer. Maar we gingen eerst een boodschappen-rondje doen. Voornamelijk voor onszelf maar ook nog wat voor de gezamenlijke maaltijd voor vanavond. Eerst naar de Netto en dan op zoek naar salie voor de saltimbocca. Dat vonden we uiteindelijk in Pompadour waar we ook nog wat gegeten hebben: salade Perigourdine (met twee soorten eend) en chipolata worstjes met gebakken aardappel. Terug op camping Aimée Porcher nog even in de zon gezeten en toen naar de maaltijd. Niet helemaal onze smaak maar wel gezellig.

Woensdag, onze laatste dag op Aimée dit jaar. Ook weer een bewolkte dag met in de loop van de middag wat zon. Na de ochtendkoffie hebben we wat zitten lezen. Na de lunch deed Coby Mieke’s voeten en na de thee wandelden we naar de rivier. Na eten klaarmaken en opeten nog een gezellige avond met puzzel leggen met een vaste gast uit Drachten.

Donderdag, electra afkoppelen en camper van de blokken rijden. Koffie drinken en afscheid nemen van het team. Binnendoor richting Bourges maar via de patissier in Treignac. Onderweg nog een warme lunch (mosselen en biefstuk) waarna we tegen 4 uur in Bourges waren. De kermis, die al aan het opruimen is, rondlopen en dan vanwege de herrie naar een andere plek in de stad. Waar een camper met stroomgenerator staat. Samen met Fransen die naast ons stonden bij de kermis ook hier een andere plek ingenomen. Noodle-soep gegeten en Franse bloedworst afgekeurd. Televisie gekeken en verslag gemaakt.

Vrijdag 14 juli. Eigenlijk een dag als alle andere. Onderweg was niets te merken van de feestdag; geen leuke activiteiten in dorpen, geen bijzonderheden. Onderweg eerst koffie gedronken, toen 2 kilo kersen gekocht en daarna uit eten (kip en steak hachee). Rond 4 uur zijn we gestopt op een camperplaats net onder Troyes.

Zaterdag. Gisteravond zijn we even na 9 uur toch verhuisd, we voelden ons niet senang op die plek. Twee km verder zijn we midden in het dorp gaan staan, tegenover de salle polyvalente waar de feestdag werd afgesloten met wat knalletjes en gezellig gepraat. Lekker geslapen en na het ontbijt weer op weg. Onderweg uit eten geweest (paëlla en visfilet), brandstof getankt in Luxemburg en een camperplak in Bastogne gevonden. Maar dat is morgen nog te veel rijden (2½ uur) dus gaan we verder. Nog even olie bijgevuld; het lampje brandde. Vlak bij Luik hebben we een overnachtingsplek gevonden waar een Arabisch feest juist eindigde. We staan naast het gebouw van een oude steenkolenmijn. Volgende keer gaan we ‘em bezoeken.

Zondag 16 juni 2017 reden we de laatste anderhalf uur naar Elsendorp waarvan de laatste paar kilometer binnendoor omdat de Elsendorpseweg was afgesloten wegens asfalteringswerkzaamheden. Eerst bij Aad en Janna langs om huissleutel en slagboompasje op te halen en dan naar huis. Daar de camper leegruimen om de volgende dagen alles op te bergen, inclusief de spullen die uit huis zijn gehaald vanwege de gasten die in ons huis verbleven. ’s Avonds met Aadje en Zjeran uit eten om deze twee maanden vakantie af te sluiten. We reden totaal 4535 km.