Balkanreis 2024, 1 mei tot half juli.
Een goed jaar geleden hadden we deze reis geboekt. Toen ging ‘ie niet door; zieke reisbegeleiders. Maar nu is het zo ver. Op 1 mei vertrekken we naar voormalig JoegoslaviŽ.
Eerst gaan we in SloveniŽ nog camperplaatsen controleren voor Facile Media.

Vandaag 1 mei zijn we na de ochtendkoffie vertrokken. Bij Bastogne friet gegeten en in Martelange goedkoop getankt. Dan in Frankrijk eerst naar de supermarkt voor de nodige inkopen. Allen jammer dat in Frankrijk 1 mei een feestdag is, dus zijn de winkels gesloten. Dan weer een stukje terug naar Longwy, een Camperplaats. Plekje gekozen, even gerust en dan een wandeling door de voormalige slotgracht (nu dus droog). In het oude centrum nog een lekker echt Frans stokbroodje gehaald. Na een goed uur waren we weer in de camper. Zitten lezen en een klein dutje. Dan de tv aanzetten maar die gaf na een paar minuten de geest; de snelstarter van Canal Digitaal is opeens kapot. Hopelijk telefonisch op te lossen. Maar we zien wel. Koffie zetten en dan maar lezen. We hebben nog een paar films bij ons voor noodgevallen.

Op donderdag 2 mei gaat de reis weer verder. Eerst  vers brood gehaald, dan ontbijt en naar de markt. Daar lekkere nootjes en een tas gekocht en in ons “oude” cafť met nieuwe eigenaren koffie gedronken. Daarna naar de Netto voor kaas, water, melk en toetjes. Vervolgens richting Duitsland. Niet ver voor Karlsruhe in KlingenmŁnster. Gisteren was het warm, vandaag flink wat kouder. We haalden onderweg nog een lekker broodje dus als avondeten een halve gegrilde kip. De televisie blijkt het weer te doen. Iedereen weer blij.

Op vrijdag 3 mei rijden we weer een flink stuk, tot een honderd kilometer nog naar Salzburg. Vannacht was er weer regen, vanmorgen viel het mee. Vers brood gehaald en dat ook als lunch gegeten. Eigenlijk bijna alleen maar kilometers gemaakt, allebei weer gereden. Goed gedaan Coby. Natuurlijk onderweg wel zo hier en daar koffie gedronken. In de huidige plaats Rosenheim nog een wandeling van een uur gemaakt door het centrum van de stad met regelmatig een regenbuitje.

Zaterdag 4 mei, gewoon een broodje gehaald en na het ontbijt op pad. Maar de auto doet raar, trekt niet goed. We vonden een Mercedes garage waar het probleem in een half uur met en nieuw onderdeel werd opgelost. Vlak daarna Oostenrijk in, Salzburg. Zeer drukke stad maar redelijk te doen. Aan het eind van de stad nog een kop koffie en dan de bergen in. Ook nu weer om de beurt gereden. Om ca. half 5 vonden we de camperplaats bij een zwembad in Judenburg. Ook daar vandaan een aardieg wandeling gemaakt en daarna gegeten. Tegen 8 uur de TV aan om de herdenking mee te maken. Daarna een normaal avondprogramma.

Zondag zijn bijna alle winkels gesloten. Maar het is ook lekker rustig, zo zonder vrachtverkeer. Oud brood van gisteren gegeten, gedoucht in de camper en daarna weer op pad. Zo’n 24 uur nadat we Oostenrijk binnenreden, rijden we er weer uit, SloveniŽ in. Gelijk door naar het eerste camperplaats controlepunt. Daar zijn ze nog niet helemaal klaar maar de plaatselijke bevolking verwacht dat het in mei/juni klaar zal zijn. Dus we nemen ‘em op. Foto’s maken, adres controleren, kijken hoever winkels etc. weg zijn en kijken of je vers water kunt verkrijgen, chemisch toilet leegmaken en stroom kunt krijgen. Dan naar de volgende twee. Op de derde vandaag blijven we staan. Aardige plek in een leuk dorp Ruse met winkels, cafťs etc. We drinken daar een biertje / limonade en besluiten hier uit eten te gaan vanavond.
Dat was lekker; een gerecht met 5 stukken vlees, groenten, rijst en gebakken aardappels. Daarna het gebruikelijke avondprogramma. Maar het internet is zo slecht dat de website niet online is te krijgen. Krijg je blijkbaar met al die bergen.

Maandag 6 mei brood gehaald bij het bakkertje vlak bij de camperstop. Goed bruin brood en een croissant die is gemaakt van gewoon witbrood. Ook een wandeling door het dorp gemaakt. Daarna zijn we, in het mooie weer, van plan weer een paar camperstops te gaan bezoeken. Opvallend was deze dag dat veel plaatsen erbij zijn begonnen door kleine restaurantjes en vaak geen service erbij hebben. Het was dus eigenlijk lang niet altijd leuk om te bezoeken. Uiteindelijk hebben we vandaag 11 plekken bezocht voordat voor ons iets schappelijks was te vinden. We staan nu bij een hotel-restaurant; wel een mooie plek maar eigenlijk niet voordelig. Ook vandaag is het in de lucht krijgen van de website problematisch. Morgenochtend vroeg nog eens proberen.

Dinsdag 7 mei, een wat minder warme dag, wel lekker weer. Vanmorgen heb ik de website kunnen uploaden, vandaag gaat dat zeker niet lukken. Het overnachten op deze plaats bij een hotel was wel duurder dan normaal, hij rekende namelijk per persoon. Vreemd gedrag, maar ja. Ook vandaag weer een aantal plekken bezocht, eigenlijk niets bijzonders. Wel weer voor beiden een flink stuk smalle bergweggetjes. Coby vond het niet echt leuk maar het ging haar erg goed af, inclusief stukken achteruitrijden. Vandaag wat boodschappen gedaan voor het avondeten.

Woensdag regende het bijna de gehele dag, wel lekkere frisse foto’s. Met af en toe een waterdruppel. Wel weer een aantal plekken gedaan en ook behoorlijk nat geworden. Maar ook boodschappen gedaan voor wat Sloveense producten, kaas en worst. Maar nog niet wat ik echt wilde zien. Dat zal wel een grote supermarkt moeten worden. Vandaag eindigen we bij een boerderij. Ook weer eigenlijk te duur. Staat ons nog wat te wachten in het dure KroatiŽ. O ja, vanmorgen in het cafť, onze buren, de website bijgewerkt.

Donderdag weer een zonnige dag, de hele dag lekker weer. Begonnen met koffie op de camperplek en toen weer aan het werk. Om half zes waren we weer op een plek om te overnachten na een uurtje daarvoor de laatste camperstop te hebben bekeken. We zijn van plan om morgen naar de hoofdstad van SloveniŽ te gaan.

Vrijdag 10 mei naar Ljubljana gereden. Bij het station een parkeerplaats en gewandeld naar het oude centrum. Daar wat gegeten en rondgewandeld want om 15.00 uur zouden we een rondleiding krijgen. Hadden we niet op gerekend maar het was een rondwandeling. Dus nog eens twee uur door het centrum van de stad. Ook kennis gemaakt van twee van de plaatselijke architecten, kwamen we toevallig tegen en de gids kende ze. Veel interessante dingen gezien en veel over de geschiedenis gehoord. Nog even gezeten zonder een drankje te kunnen krijgen, zeker te druk. Toen weer gewandeld naar de camper en een overnachtingsplek gezocht. De tweede was raak, bij een kasteeltje Bogenspark. De eerste was veel te duur en je kreeg er niets voor. Maar hier is het rustig. Nog een praatje gemaakt met een oude Sloveen en pasta gegeten. Even over 9 uur was het werken en eten klaar. Zelfs in SloveniŽ is een grote stad gewoon een grote stad. Dorpen zijn toch plezieriger.

Zaterdag 11 mei 2024 zijn we begonnen in het kasteel Bogensperk. Het ging om 10 uur open dus eerst een kop koffie. En dan een wandeling door het kasteel. Blijkbaar wisten ze nog niet dat er gasten binnen waren want niet overal was het licht aan. Het was een aardig kasteel, slechts weinig inrichting. We zagen een prachtige verzameling van dierenriemtekens in allerlei uitvoeringen. Nog een kop koffie en daar de website uploaden met de plaatselijke wifi. En dan boodschappen doen. In het plaatsje Litija bleken 4 supermarkten waar we bijzondere Sloveens produkten kochten zoals Jota (bonensoep), een pastagerecht strukli, de worst kransjka klobasa en vleeswaar Prleka tŁnka. Het kostte een paar uur, maar toen was het ook etenstijd voor de Slovaak in het weekend: drie uur / half vier. Heerlijk gegeten: gevulde inktvisjes met echte knoflook-aardappels en kalfsschnitzel met paddestoelensaus en kleine gefrituurde aardappelkroketten. Nog een nagerecht met walnotencreme-pannenkoeken en ijs met warme zure kersen. Een kopje koffie na en dan weer terug naar onze overnachtingsplek. Daar blijkt dat de huishoud-accu's zo goed als leeg zijn terwijl toch de hele dag de zon fel scheen. Maar op zaterdagavond nieuwe accu's kopen gaat niet. We wachten tot maandag, moet hier in SloveniŽ wel lukken. Dus vanavond alleen maar lezen en waarschijnlijk geen apneu-apparaat. We zullen zien.

Zondag, ik sliep wat minder goed, ben dus minder uitgerust. In Litija nog geprobeerd om de website te uploaden, maar dat is nog niet gelukt. Advies gevraagd aan de server. Coby heeft inmiddels de was gedaan. Daarna naar Novo Mesto, natuurlijk weer via binnenweggetjes in de stralende zon. Even na 12 uur waren we op de camperstop, aan de electrische stroom. Na de lunch het dorp in gelopen, een wandeling door het oude centrum en een ijsje / kopje thee gedronken. Dan weer terug om een beetje uit te rusten. Dan het gebruikelijke avondprogramma. Morgen gaan we naar een camperbedrijf vlakbij.

Maandag 13 mei naar het camperbedrijf. Net koffiepauze dus een half uur wachten. Maar ze bleken ons gewenste model niet te hebben. Maar 100 meter verder bij Tabakum hebben ze dat zeker wel. Dus daar naartoe. Een half uur later hadden we twee nieuwe huishoud-accu’s. Terug naar de camperplaats en na de lunch naar het oude centrum van het stadje, gelegen in een rivierbocht, nog wat rondgewandeld en een praatje gemaakt bij de tourist-info. In de zachtjes vallende regen terug naar de camper. Inmiddels bericht gekregen van Webreus met drie in te vullen velden. Maar ik heb er vijf nodig. Dus wederom hulp gevraagd. In de regen weer terug met crŤme fraiche om een bonengerecht met rijst te maken. Was lekker. Dan tv kijken en lezen.

Dinsdag weer bericht dus weer koffie drinken en nu de website wel in de lucht krijgen. Daarna op zoek naar wat gereedschap want we zijn door het bed gezakt. Ja, schroeven die 5 mm. vast zitten . . . . Even later was het gelukt, weer een klusje geklaard. En dan verder naar de richting KroatiŽ, maar net voor de grens stoppen we. Onderweg nog koffie natuurlijk. En in Brezice blijken andere deelnemers er ook te staan. Even staan praten en ’s avonds lekker met z’n 4-en gaan eten op 30 meter van de camperstop. Maar eerst nog even het dorp in, lekker een uurtje wandelen in het heerlijke weer. Nog even lezen en dan naar het restaurant in met Paula en Rob. Lekker en gezellig gegeten.

Woensdag 15 mei bleven we op de camperplaats in Brezice. Een beetje uitrusten en een beetje poetsen. Een kopje koffie waar we gisteren aten en wandelingetje in de buurt. Daarna lunchen en een dorpswandeling met een koffie en een ijsje. Intussen heb ik de helft van de camper schoongemaakt. Het avondeten was wat restjes uit de vorige dagen.

Donderdag 16 mei, de begindag van de NKC groepsreis door de Balkan-landen. Dus na wat boodschappen in Brezice op naar KroatiŽ, naar Zagreb. Even na 12 uur waren we op de camping waar we ons plekje kregen. Een rondje gelopen over de camping en met velen een praatje gemaakt. Om 4 uur was er een borreluurtje, gedeeltelijk in de regen. Maar luifels doen wonderen. Daarna om 7 uur de gezamenlijke maaltijd in het restaurant van de camping. Met een visgerecht of een vleesgerecht. Voorafgegaan door een soepje en afgesloten met een toetje. Nog even napraten met een paar mensen en dan naar de camper. Het volgende verslag is op de volgende pagina:  Balkanreis NKC.